03 Януари 2025, 16:36 Днес (1) | Вчера (0)

1 нова кола на всеки 100 шофьори

19 Септември 2013 08:43 в. Монитор по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 19 септември 2013, 08:46

Продажбата на лизинг с ръст от 5%

Само един от всеки 100 шофьори у нас кара нова кола. Това показват данните от статистика на КАТ, според която регистрираните в България автомобили до 5-годишна възраст са едва 75 хил. При пълнолетно население от близо 7 млн. души това означавало, че едва един процент от тях могат да си позволят лукса да шофират сравнително нова кола.

„От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили у нас са 8900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа, са 108 хиляди”, обясни главен инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция", цитиран от БТА.

По думите му се наблюдавал лек спад спрямо миналата година, когато записаните нови леки коли у нас били 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация - 182 хиляди.

„От 2010 година досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната. Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г.”, твърди Рановски. Той обясни спада тогава с икономическата криза в европейски страни, както и заради затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.

Данните на КАТ показват още, че автопарка на страната ни е значително остарял. По улиците на България се движели близо 2 860 000 возила, като повечето от тях са по-стари от 20 години, или 36 процента от всички регистрирани коли. Като възраст ги следват автомобилите между 15 и 20 години, които са 32 на сто.

„Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни”, отбеляза Рановски. Според специалистите по пътна безопасност немалка част от катастрофите се дължали именно на този факт.

Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.

Всяка година от КАТ прекратявали регистрациите на около 50 хил. возила, които били прекалено стари. Много голяма част от тях отиват за скрап, твърдят от полицията.

Освен прекратяването на регистрацията, от „Пътна полиция” спирали от движение и приблизително по около 40 хил. трошки заради техническа неизправност, тъй като представлявали опасност ако са на пътя. Това често ставало и по желание на самите собственици или принудително при рутинна проверка на шосето.
Купувачите на МПС-та вече редовно си плащат вноските

5% ръст в продажбата на лизинг

Около 5 на сто е ръстът в продажбата на нови автомобили на лизинг у нас за летните месеци, което за бранша е много добра новина на фона на постоянни спадове в продължение на няколко години. Това каза за „Монитор” Борислав Тодоров, шеф на един от големите лизингодателни компании у нас. Той поясни, че средно за страната процентът на върнатите автомобили поради неплатежоспособност на клиентите е около 15 на сто, като компаниите с добро управление постигат и под 10 на сто неуспешни сделки. Като цяло лизингодателите са станали по-консервативни и наместо да отчитат ръст в броя на осъществените сделки, те преценяват риска и залагат върху качествения портфейл, коментира Тодоров. Средната цена на сделка за употребявана кола е около 30 хил. лв. 24 на сто от общия лизингов пазар е на леки и лекотоварни автомобили до 3,5 тона и до 8 плюс 1 места, 23% са камиони, полуремаркета и автобуси. Останалият дял на лизинговите продажби се отнасят до неавтомобилни активи. Клиентите се интересуват на първо място от ефективността на превозното средство.

Хибридните коли все още са екзотика за нашия пазар и за масовост не може да става дума. Сметките показват, че според цената си електрическият автомобил трябва да измине над 300 хил. км., за да избие вложените пари.

Когато клиент срещне проблем с изплащането на колата си, най-удачно е да я пусне сам за продажба, като новият купувач поема оставащата част от лизинга и плаща още нещо на продавача, съветва Борислав Тодоров. Когато лизинговата компания се занимава с такава продажба, тя пуска колата на пазара със съответната гаранция и цена, съобразена с пробега и състоянието на автомобила.

Най-голямо в момента е търсенето на мултифункционални коли, които стават едновременно за нуждите на бизнеса, а също и за семейна ваканция. От лизинговите къщи отчитат възстановяване на автобусния и тежкотоварния бранш поради липсата на такива автомобили за продажба. Докато преди 2-3 години те са били затрупани и вторичният пазар е бил напълно замрял, сега търсенето е по-голямо от предлагането.
Намаляват с 4 пъти таксите за превози в ЕС

Продаваме автомобили без нотариус

Продажбите на коли, независимо дали са регистрирани в страната или не, вече ще може да се правят и без нотариус. Причината е, че правителството предлага да отпадне нотариалната заверка на подписите в договорите. „В ЕС няма такава практика”,  обоснова идеята вицепремиерът Даниела Бобева. Така гражданите и фирмите ще бъдат освободени от нотариални такси за сделките с автомобили.

50% по-нисък данък, пък ще се плаща за автобусите, камионите и влекачите, които имат екологични категории евро 3, 4, 5, 6 и EEV, предвиждат пък промени в Закона за местните данъци и такси, публикувани за обществено обсъждане. За превозните средства с мощност до 74 kW  и имат евро 3 и 4 данъкът е с 30 на сто намаление, а за тези с евро 5 и 6 – наполовина.

Предложенията на правителството за намаляването на административната тежест предвиждат още 150 000 инвалиди, които всяка година имат право на безплатни винетки, пък ще ходят само веднъж в дирекциите „Социално подпомагане” - за да си подадат документите. Занапред няма да е нужно да бият път, за да си получат стикерите.

Ще могат да ги получават и по пощата, обясни Бобева.

Предлага се още срокът за регистрация на таксиметров превоз да е не 1, а 3 години. Друго предложение е лицензите за превози в ЕС да струват не 2000 лв., а 500 лв. Разрешителното за транзитен превоз на пътници за всяка държава се намалява наполовина – на 50 лв. Вписването в регистъра за инструктори на бъдещи водачи на МПС трябва да е 400 лв. при сегашни 1000 лв.

Това са част от новите 88 мерки за намаляване на административната тежест, които са обсъдени на вчерашното заседание на правителството. Очаква се те да бъдат обсъдени и приети от Министерския съвет след две седмици. Дали да отпадне някой режим, зависи първо от това дали той е необходим и дали е свързан с европейска директива, дали съществува в ЕС и дали пречи на гражданите и фирмите.
Моделите в автокъщите не по-стари от 2001-ва
Масово предлаганите коли по автокъщите са произведени през 2001-ва година или след това, показва проучване на „Монитор”. Причината била, че все по-малко клиенти търсят по-стара от 12-годишна кола. Цената на повечето подобни автомобили била според класа, модела и екстрите, с които се предлагат, но като цяло цените им варирали между 4 хил. и 7 хил. лева. Именно толкова според търговците са готови да платят хората, които искат да сменят колата си.

„В повечето автокъщи могат да се срещнат едва по няколко по-стари коли, които са изостанали през годините. Никой вече не иска да си купува нещо преди 2000-та или 2001-та година, тъй като цената на автомобилите спадна рязко и повечето хора могат да си позволят по-хубава и нова кола за не повече от 5-6 хил. лева”, обясни автотърговец пред „Монитор”. Според него най-предпочитани от хората, които търсят нещо втора ръка, си остават именно колите нов внос в този ценови диапазон.
Блъскат по колоездач на ден

Най-често инцидентите на пътя стават с деца на велосипеди.
Всеки ден поне по един колоездач в страната е блъскан от кола. Това показва статистиката на Пътна полиция от началото на годината до 31 август. За този период са станали общо 303 катастрофи, в които са участвали велосипедисти, като 18 са загинали.

„Най-уязвими са малките деца до 14-годишна възраст. С тях имаме и най-много инциденти”, обясни главен инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция". Хората над 64 години също били проблемна група, като за тази година са загинали общо 9 възрастни.

Според Пътна полиция най-честите причини за катастрофи с колоездачи били заради неправилно движение по пътя – карали в средата или в насрещното, минаване на червено и неспазване на предимството на автомобилите. Проблемен бил и левият завой при велосипедистите, които не пропускали останалите коли и се изпречвали на пътя им. За да намалеят инцидентите с любителите на алтернативното предвижване, от Пътна полиция съвместно с неправителствената организация „Велоеволюция” започнаха от вчера да раздават наръчници за безопасно движение на велосипеда в града.

В същото време полицията в Русе пък е започнала издирването на шофьор, който блъснал две деца и избягал, без да им окаже помощ.

Инцидентът станал на 4 септември към 11 часа в русенското село Николово на улица „Рила“ в района на кръстовището с улица „Витоша“. Тогава неизвестен засега лек автомобил блъснал момче и момиче, на по 13 години. Момчето карало, а момичето се возело отзад на багажника. От удара децата се разхвърчали на различни страни и не успели да видят марката и регистрационния номер на автомобила.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 03 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8950
GBP 2.4796 2.4887 2.3530
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив