Вместо сегашните проверки на пътя за платена винетка новата система ще разчита преди всичко на техниката
Два начина за плащане на пътните такси за камиони и автобуси след февруари 2018 г. предлага Световната банка в доклад за въвеждането на тол системата в България. От регионалното министерство вече
обявиха, че следват този план.
При единия начин собствениците на камиони или автобуси ще трябва да закупят или наемат бордови устройства, които подават сигнал към система от антени по пътищата, подобна на GPS. Така те ще плащат
в зависимост от общата си маса, от това през кои пътища са минали - магистрали или второкласни, и какво разстояние са изминали. При тази система пътните такси се плащат след определен период от
време - месечно или годишно.
Другият начин е да се купуват специални маршрутни карти. При тях ще се плаща предварително, като вътре се отбелязват видът на превозното средство, разстоянието, което ще бъде изминато, и времето,
за което ще се измине. Проверката при този начин на таксуване ще се прави на място от контролните органи.
Предвидено е със събиране на пътните такси да се занимава ново държавно предприятие, но самата инфраструктура ще се изгради от външна фирма. Обществената поръчка за нейното избиране трябва да бъде
обявена до март 2017 г. Според плана за въвеждане на тол системата необходимите промени в Закона за движение по пътищата трябва да се направят още до края на тази година. Таксуването на камионите
по новия начин ще почне от февруари 2018 г., а от юли същата година се въвеждат електронните винетки за автомобилите и микробусите до 3,5 тона.
Разходи
Според Световната банка капиталовите разходи за цялата система, която ще следи за събирането на пътния данък, ще са между 479 млн. и 745 млн. лв. Те ще се поемат от избраната фирма, която ще
достави техниката и ще я монтира. Но годишните приходи от новите пътни такси вече ще са между 661 млн. лв. и 1,4 млрд. лв., т.е. изграденото ще може да бъде изплатено сравнително бързо, се казва в
доклада.
В момента обаче от пътни такси чрез сегашните винетки се събират около 200 млн. лв. годишно. В доклада не е посочено точно откъде идва голямата разлика, но най-вероятно ще е от облагането на
тежките чужди камиони, особено ако използват магистралите. Сега за разстоянието от Свиленград до Калотина 1 ТИР плаща не повече от 100 лв. еднократно. Заради това никой не използва железницата,
въпреки че БДЖ превозва камиони от граница до граница.