25 Ноември 2024, 02:37 Днес (0) | Вчера (0)

Автоморгите искат част от екотаксата

23 Юли 2015 08:52 в. Монитор по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 23 юли 2015, 08:53

Всяка година у нас се рециклират 40 000 леки коли

Повече организации да събират екотакса за автомобили и по този начин да се увеличи конкуренцията в бранша, поискаха вчера от Асоциацията на рециклиращата индустрия (АРИ) и Българската стопанска камара (БСК).
По данни на браншовата организация в страната ни се рециклират по различни данни от 20 000 до 40 000 автомобила годишно. Според  зам.-председателя на сдружението Явор Божанков един отпроблемите в сектора е точността на тази статистика."Трябва да има прецизна отчетност на регистрираните и спрените от движение и отишли за рециклиране леки автомобили, и платените екотакси”, поиска той. По думите му в момента не се знае за какво се използват парите от тези такси, които годишно са около 60 млн. лв.
В повечето други държави от Евросъюза има публични електронни регистри, където може да се намери пълна информация за разходването на финансовия ресурс. Той спомена още, че в напредналите западни страни средствата от екотаксите се използват за субсидиране на рециклирането само на определени компоненти от автомобилите, които не носят печалба на автоморгите. "Такива са например пластмасовите брони, седалките на колите и реагентите  от автоклиматиците”, уточни той и добави, че във Великобритания не се събират екотакси за автомобили. И там рециклиращите фирми печелели само от оползотворяването на авточастите и другите материали от возилата.Божанков твърди, че у нас ениска - 50%-60% степента на рециклиранена излезлите от употреба леки коли, докато в Европа се стига до 90%.
"Причината е, че те използват технология на световно ниво и точно в тези случаи има някакъв смисъл да се плаща екотакса за атомобилите”, смята той. Според него няма точна информация дали материалите, които в България не се рециклират се експортират извън страната като суровина или се изхвърлят на нелегални сметища.Данни на Асоциацията на рециклиращата индустрия сочат, че с таксата за един стар автомобил в размер на 250 лв. и е най-високата в ЕС, може да се разглобят и оползотворят материалите от 4 возила. В Холандия въпросната такса е от 40 до 60 евро. Рециклиращите фирми вече са поставили пред българските институции въпроса защо има такава драстична разлика в размера на екотаксите у нас и в другите европейски страни.От браншовата организация заявиха, че в България парите от екотаксите в момента се разпределят само между 3 организации за рециклиране, а до 2012 г. са били много повече, В последните години 13 фирми с опит в оползотворяването на отпадъци са искали също да събират автоекотакси, но от МОСВ ги отрязали.По информация на БСК от екоминистерството в момента подготвят на експертно ниво промени в нормативната уредба, засягаща тези проблеми.
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8580
GBP 2.4796 2.4887 2.3487
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив