Някои от тях са с ефективност от едва няколко процента
Спирането на най-неефективните пътнически влакове, планирано да стане с новото разписание за догодина, се отлага и така те ще бъдат амнистирани, научи "Монитор”.
Според управителя на "БДЖ - Пътнически превози” Димитър Костадинов засега няма планове за спиране на влакове. "Не мога да говоря какво ще бъде новото разписание за догодина. В момента сме
ангажирани до края на седмицата да правим плана за финансово стабилизиране на дружеството”, отговори той на въпрос на "Монитор”.
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ”, загатна наскоро, че стратегията за оздравяване на БДЖ не предвижда спиране на влакове. Според него то зависи от волята на държавата.
"Ние сме изпълнител на услугата и я изпълняваме в обема, в който държавата я иска. Ако иска повече - ще пуснем повече, ако иска по-малко - ще бъдат по-малко. Търсим по-добро решение от това, което
е в момента”, обясни той. По думите му минималната инвестиция за следващите 7 години в пътническите превози е 210 млн. лв., но се очаква тя да е по-мащабна. Всичко зависи от това дали ще успеем да
убедим държавата да поеме дълговете. Така една част от ресурсите за пътническите превози може също да отиде за инвестиции, а не за погасяване на задължения към банките. "Целта ни е високи скорости
по южното направление, по-добър подвижен състав, повече собствени приходи и балансирането им със субсидията от хазната”, каза още Владимиров.
Той уточни за предстоящите плащания към кредиторите, че те зависят от договорките ни за капиталовия трансфер. "Чакаме нотификацията от Брюксел за старите дългове, за да може държавата да изплати
поне 300 млн. лв. към банките”, поясни шефът на БДЖ.
Една от идеите в стабилизационния план на БДЖ, чието обнародване ще стане с месец закъснение в средата на март, предвижда общините да субсидират влаковете на къси разстояния. По този повод кметът
на Габрово Таня Христова каза за "Монитор”, че идеята звучи добре, но реалностите са съвсем различни.
"Ние нямаме финансова възможност да го направим”, категорична е тя. "Това е невъзможно, колкото и проблемът да е важен. От друга страна, не може толкова лесно да се прехвърлят ангажименти, които по
презумпция са задължение на държавата, и в частност на определена структура”, смята Христова. Между 12 и 31 януари БДЖ спря 38 губещи пътнически влака, като от превозвача поискаха да направят това
и с други 81 и на още толкова да съкратят маршрутите.
Впоследствие от транспортната комисия на НС препоръчаха това да не се прави, а вече спрените тренове да се възстановят. Доста от тях са с по 1 - 2 вагона, а ефективността им е едва 4 - 5%.