България остава сред страните с най-скъпи горива преди облагане с данъци, такси и акцизи
Още в края на миналия месец изпълнителният председател на БСК Божидар Данев заяви, че редица фирми са свили бизнеса си или са отложили инвестиции заради поскъпването на тока. Сметките за еленергия
са сред основните разходи на българския бизнес.
Шоковото увеличение на тока за бизнеса от лятото на миналата година, повишените разходи за осигуровки, заплати и данъци наред с новите цени на винетките и данък "уикенд" са сред основните причини
стоките и услугите да запазват своите цени. Това се казва в подробен анализ на Българската стопанска камара (БСК), публикуван вчера в новата рубрика на камарата "Стига вече". Грешни решения на
правителството са в основата на проблемите за бизнеса, сочи анализът.
Преди няколко дни Бойко Борисов нападна бизнеса, с коментара, че когато цените на горивата са паднали драстично, цените на стоките не са били намалени. "А като поскъпваха горивата, плашеха с
поскъпване на хляба, тока, какво ли не. Къде са сега КРИБ?", запита премиерът, нервиран от искането на работодателската организация за оставка на вътрешния министър Румяна Бъчварова. Според
националната статистика обаче вече трета поредна година България е в дефлация. За 2015 г. в сравнение с 2014 г. цените на основните стоки са паднали с 0.4%.
В анализа на БСК е посочено, че цените на производител за 11-те месеца на 2015 г. намаляват средно с около 1 на сто, като най-голям е спадът в строителството (-3.7 на сто). Увеличение има само в
сектор "енергетика", където цените се регулират от държавата.
Експертите изтъкват още, че поевтиняването на петрола не се е отразило съществено на цените у нас. В България бензин А95 поевтинява с 12.2%, а дизелът - с 9% (сравнението е на цените от декември
2015 и декември 2014 г.), докато цената на петрола на международните пазари за същия период намалява почти наполовина - с 43.4 на сто. Всъщност в средата на сегашния януари България се оказва сред
страните с най-скъпи горива преди облагане с данъци, такси и акцизи - 0.465 евро за бензина и 0.473 евро за дизела, посочват от БСК. По-високи цени на бензина имат само Испания, Дания и Малта, а
по-скъп дизел - Ирландия, Португалия, Чехия, Дания и Малта.
Преди година вицепремиерът Томислав Дончев нареди на КЗК да изясни защо българите зареждат с най-скъпия дизел в ЕС. Става дума именно за цената на горивото, преди то да бъде обложено с данъци -
акциз и ДДС. Месеци по-късно КЗК започна секторен анализ, който все още не е готов.
Основен проблем за производителите е и цената на тока, която бе увеличена през лятото на миналата година въпреки протестите на бизнеса. Миналата седмица работодателите от АИКБ, БСК, БТПП и КРИБ
обявиха, че подновяват натиска си към правителството заради отлаганата с месеци реформа в енергетиката, която води все повече дружества към свиване на разходите и дори към фалит.
От БСК изтъкват, че се увеличава и данъчноосигурителната тежест, а от Нова година минималната и със 75% - спрямо 2010 г. Проучване на консултантите от A.T. Kearney показва, че вдигането на
разходите за данъци, осигуровки и регулации гони инвеститорите. Преди година максималният осигурителен праг бе увеличен на 2600 лв. През 2015 г. бяха увеличени административно и минималните
осигурителни прагове, а от януари те са отново завишени средно с над 8%.
НА МИНУС
От БСК отчитат и ръста на винетките, които през т.г. поскъпват средно с над 40%, като тези за автомобили от класове 1 и 2 (над 3.5 тона) почти удвояват цената си спрямо 2009 г. - от 124 на 360
лева. Фирмите ще влязат в нови разходи и заради очаквания ръст на местните данъци и такси, както и при евентуалните нови данъци - "уикенд", "вредни храни" и т.н.