Ремонтирани са вече 80% от джипиесите на локомотивите
От края на март ще заработят електронните системи за следене, които ще намалят рисковете от кражба на гориво в БДЖ, научи "Монитор”.
"80% от джипиесите вече са ремонтирани”, съобщи управителят на "БДЖ - Товарни превози” Любомир Илиев. По думите му дизеловите локомотиви в дружеството са 53 и на 42 от проследяващите им
устройства са поправени. "До средата на март планираме да са готови всички. След това обаче трябва да се калибрират нивомерите в горивните резервоари на машините и до края на март смятаме да пуснем
джипиес системата. В момента се монтира и видеонаблюдение по пунктовете за зареждане на локомотивите с нафта. То също ще е готово до края на месеца”, поясни Илиев.
В края на януари от БДЖ отчетоха, че работещите джипиеси са само 16, но и тях никой не ги следи. Само за последните две години кражбите на дизел в товарната железница са за над 2 млн. лв. Преди
около 3 месеца в дружеството намалиха с 10% на разходните норми на дизеловите локомотиви, а от 1 март - с още толкова. Според експерти от бранша системата с джипиесите и камерите ще намали
шансовете и за надписване на отчетите за свършената работа, което отваря възможности за кражби на нафта. Данните на товарната железница сочат, че за извънреден труд през 2014 г. са платени 1,1 млн.
лв., като само за декември сумата е 400 хил. лв.
Според Велик Занчев, председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ” другият голям проблем на товарните превози са нерентабилните дейности. "Вече сме направили анализ за необходимите мерки за
намаляването им”, уточни той. "Те са залегнали в стабилизационната програма на БДЖ, която до средата на март ще е готова”, добави той.
По думите му основните цели за товарните превози са две - оптимизация на дейностите в дружеството и приватизация му.
"За нерентабилните пътнически влакове ще се търсят решения с друг подвижен състав, съответстващ на пътникопотока”, съобщи още Занчев. "Трябва за това да има обаче дългосрочна инвестиционна политика
за БДЖ”, подчерта той. Според него засега не се предвижда да се използват автобуси, които да заменят най-нерентабилните влакове. "Но стабилизационната програма е отворена за идеи, водещи до
съкращаване на разходите и оптимално използване на обществения ресурс”, поясни Занчев.