Производителите на биопродукти у нас са вече 1054
"Европейският лист" е логото, създадено от немския студент Душан Миленкович. От 1 юли то е задължителният символ на биологичните продукти в ЕС. Напоследък се наблюдава постоянно нарастване на потреблението на биологични продукти в ЕС, като в момента техният пазарен дял е около 2%.
Българите поставят цената като водещ фактор при покупка на храна повече от всички други граждани на ЕС, показва изследване на Eurobarometer. В почти всички държави членки повече от 80% от анкетираните определят цената като много важна, когато пазаруват храна, но в България и Гърция процентът е особено висок - 98% са отговорили, че цената е изключително значима при избора на хранителни стоки. 93% от румънците също споделят тази гледна точка, а в Холандия едва 72% от анкетираните се интересуват от цената на продукта.
63% от българите заявяват, че за тях марката е от съществено значение, когато пазаруват - това е процент, който също е доста над средния за Европа (47%). Нашенците са и сред европейците, които поставят качеството като особено значимо. 78% от българите определят качеството като много важно при избора на храна, на фона на 65% средно за всички граждани на ЕС.
Само 1/3 от българите и поляците са разпознали поне едно от логата Fair trade. Те са широко разпространени в ЕС и показват, че даден продукт е произведен, опакован и се търгува в съответствие със справедливата търговия. За него са чували само 6% от нашенците. Логото на биологичното земеделие, което също е сред широко разпознаваемите в Европа, се разпознава от едва 13% от българите.
Потребителите на биохрани вече ще разпознават биологичните продукти по-лесно, след като от 1 юли логото на ЕС за биологично производство, познато като "европейски лист", е задължително за всички пакетирани биохрани, произведени в ЕС по необходимите стандарти. От началото на август то ще бъде задължително и за биологичното вино. В началото на този месец изтече преходният период, започнал на 1 юли 2010 г., който осигури достатъчно време на всички биопроизводители да сменят логото си с това на ЕС. За да се използва биологото, е задължително поне 95% от съставките в производството да са произведени по биологичен начин. Спазването на изискванията за етикетиране ще се следи от агенцията за безопасност на храните.