В челните редици сме и по мръсотия във вагоните и тоалетните
Пътниците в България са сред най-недоволните в ЕС от железниците, макар държавата да доплаща най-много, за да се движат влаковете.
България е на първо място сред страните в Европейския съюз по най-голям дял на държавната субсидия при пътуванията с влак. Това е записано в доклад на Европейската комисия. Той разглежда пазара на
железопътния транспорт в общността за 2013 г. и е изготвен е през лятото на миналата година.
Най-показателната за страната ни графика в сравнителния анализ на ЕК е за това каква част от пътуването покрива субсидията и каква плаща самият пътник. Въпреки че за издръжката на железниците в
Европа голям процент от този вид транспортни услуги разчитат на субсидии, България е на първо място с близо 85% дял на държавната издръжка. С най-добро пазарно поведение са компаниите на
Великобритания и Холандия - там 99% от пътуването се плаща с билета, който си купува клиентът.
В същото време ако погледнем парите, които държавата дава, измерени в т.нар. влаккилометри, то у нас се влагат едва 5 евро. За сравнение в Люксембург се доплащат над 18 евро, във Франция - 15 евро,
в Белгия - малко над 12 евро. В Австрия, която транспортният министър Ивайло Московски посочи преди дни като добър пример в Европа, се дават близо 10 евро на влаккилометър.
По удовлетвореност на клиентите от услугата България е на предпоследно място преди Естония. У нас недоволните са 38%, а тези с добри отзиви за услугата на железниците - едва 9%. Най-удовлетворени
от железниците са пътниците във Великобритания, Ирландия и Люксембург.
Показателно е недоволството от чистотата на железниците, където без изненада България е в челните редици. Общо 48% от европейците оценяват вагоните, включително и тоалетните, като чисти. Страната
ни е водеща заедно с Италия и Румъния сред държавите, в които пътниците са най-недоволни, защото във влаковете е мръсно.