За да започне санирането на сградата, общото й събрание трябва да вземе решение за това.Между 180 и 200 многофамилни сгради може да бъдат санирани с ресурса, който е предвиден по оперативна програма "Регионално развитие" - 50 млн. лв. Това са около 6000 жилища. От седмица се приемат заявления за участие в схемата за обновяване на жилищния фонд - вече са подадени над 30, а запитванията за включване в проекта са около 350, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
За всяка одобрена сграда собствениците ще получат финансова помощ до 50% от стойността на бюджета за обновяване на съответната сграда или т.нар. блок секция - вход от жилищния блок. Останалите 50 на сто те трябва да осигурят от собствени средства. Програмата е предвидила и нисколихвени потребителски кредити.
Собственици на самостоятелни обекти, в които се упражнява стопанска дейност, заплащат 100% от разходите в съответствие с притежавания дял от общите части. Oт oперативната програма ще се покрият изцяло разходите за обследване - за установяване на техническите характеристики на сградата, включително изготвяне на технически паспорт и обследване за енергийна ефективност.
Какво включва санирането:
- подмяна на дограма (прозорци, врати и др.);
- топлинна изолация на външни ограждащи елементи (външни стени, покриви и др.)основен ремонт, модернизация или подмяна на локални източници на топлина, котелни стопанства или прилежащите им съоръжения и смяна на горивната база при доказан енергоспестяващ и екологичен ефект;
- изграждане на инсталации за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници - слънчеви системи за осигуряване на енергия за собствени нужди, които не генерират приходи в процеса на експлоатация на съоръженията;
- ремонт или подмяна на вътрешна отоплителна, охладителна, вентилационна инсталация, включително радиаторни термостатични вентили и разпределители в общите части на сградата или входа;
- ремонт на електроинсталация в общите части и въвеждане на енергоспестяващо осветление; инсталиране на автоматизирани сградни системи за управление, в т.ч. балансиране и регулиране на потреблението на топлинна и електрическа енергия към локалните източници;
- газифициране на сгради (вътрешна сградна разпределителна мрежа и котли) при наличие на изградена до сградата разпределителна газопроводна мрежа;
- съпътстващи строително-монтажни работи, свързани с изпълнението на мерките за енергийна ефективност и съответното възстановяване на общите части на сградата в резултат на изпълнените мерки с енергоспестяващ ефект.
Кои могат да кандидатстват?
- многофамилна жилищна сграда за постоянно обитаване, в която най-малко 60% от застроената площ се заема от жилища и която е с поне 6 такива съответно на поне 3 етажа.
- проектирането на сградата да е започнало преди 26 април 1999 г.
- сградата да е конструктивно устойчива (установява се след извършване на техническото обследване).
Кандидатстването за финансиране става на 2 етапа.
Първият етап е подаване на заявление от етажната собственост за участие в програмата. За това трябва да има решение на общото събрание за т.нар. намерение да се включите, но не е нужно да има регитрирано сдружение на собствениците. От сайта на министерството www.mrrb.goverment.bg може да получите детайлна информация, както и да се изтеглят бланки на съответните документи. Ако пък предпочитате да проучите на място, можете да отидете в министерството всеки вторник и четвъртък, когато са информационните дни, и да попитате как да се оранизирате в блока.
В другите градове информация дават в общината, както и в офисите на т.нар. проектни мениджъри - това са консултанти, избрани от министерството, за организацията на обновяването по места. На сайта на ведомството са посочени адресите във всички градове.
В районите, в които няма избрани проектни мениджъри, заявленията се подават в съответната община. Заявлението представлява декларация за заявения интерес от страна на етажната собственост и желание за получаване на услуги по оценка на допустимостта на сградата, изготвяне на индикативен бюджет, подкрепа за извършване на необходимите подготвителни работи за внасяне на заявление за финансова помощ.
Иска се съгласие от собствениците на самостоятелни обекти, представляващи поне 67% идеални части от общите части. Съгласието се оформя в протокол на общото събрание, който включва решение за кандидатстване на сградата за обновяване и упълномощаване на лице да подаде заявлението.
Ако сградата отговаря на формалните критерии и е одобрено заявлението за интерес и подкрепа, предстоят следните стъпки:
- изготвяне на индикативен бюджет на сградата и разпределение на разходите на всеки собственик (от проектния мениджър);
- изготвяне на справка за начина на финансиране от всеки (също се прави от проектния мениджър);
- създаване на сдружение на собствениците, ако до този момент не е налично. Става по реда на Закона за управление на етажната собственост с помощта на проектния мениджър;
- търсене на възможности за кредити и решаване на проблеми с неплатежоспособни.
Вторият етап е подаване на заявление за финансова помощ и изпълнение на обновяването. За целта най-общо е необходимо наличието на регистрирано сдружение на собствениците и събрани 500 лв. за всеки самостоятелен обект.
Ако всички необходими документи са налични и заявлението бъде одобрено, се сключва споразумение между МРРБ и сдружението на собствениците.
При одобрена сграда и сключено споразумение се изготвя: техническо обследване, което установява дали сградата е конструктивно устойчива, и технически паспорт. След това се извършва обследване за енергийна ефективност.
Ако се установи, че сградата е конструктивно неустойчива и са необходими конструктивни мерки, те са ангажимент на собствениците и като организация, и като финансиране. Ако не разполагат със средства, могат да се откажат от по-нататъшно участие в проекта. Тази причина се приема за обективна. Собствениците получават безплатно техническото обследване и техническия паспорт. На собствениците се възстановяват вече преведените по сметка на МРРБ 500 лева.
Ако собствениците имат възможност да финансират конструктивните мерки, се извършва обследване за енергийна ефективност, прави се технически или работен проект на сградата, който се одобрява и се издава разрешение за строеж. Едва след това започват строително-монтажните работи.
След сключване на споразумението с МРРБ, собствениците следва да осигурят 30% от техния дял. Остатъкът от сумата, като се приспаднат предварително събраните 500 лв., трябва да бъде преведен преди възлагане на строително-монтажните работи.
Нотариална заверка за подписа на управителя в общото събрание
Всички представители на етажната собственост или вече регистрираното сдружение подават при проектния мениджър заявлението за интерес. Неразделна част от него е протоколът от общото събрание на етажната собственост. В протокола задължително се вписват датата и мястото на провеждането на общото събрание, дневният ред, явилите се лица и идеалните части от етажната собственост, които те представляват, направените предложения и приетите решения. Извършва се нотариална заверка на подписа на управителя под протоколните решения.
Свикването на общото събрание става чрез покана, подписана от лицата, които свикват общото събрание. Поставя се на видно и общодостъпно място на входа на сградата не по-късно от 7 дни преди датата на събранието.
В поканата се посочват дневният ред на събранието, датата, часът и мястото на провеждането му. На събранието се избира протоколчик, който отразява дискусията и взетите решения. Решенията се вземат с мнозинство не по-малко от 67% идеални части от общите части.
Какво трябва да има в протокола:
1. Вземане на решение за кандидатстване на сградата за обновяване по проект "Енергийно обновяване на българските домове" и упълномощаване на лице да подаде заявление до ПМ за интерес и подкрепа;
2. Вземане на решение за подаване на заявление за интерес и подкрепа към Проектен мениджър за целите на обновяване на сградата;
3. Вземане на решение за разпределение на идеалните части от общите (при необходимост);
4. Поемане на задължение за осигуряване съгласието на всички собственици да осигурят достъп по предварително съгласуван график до всеки самостоятелен обект от етажната собственост за извършване на оценка по видими белези на сградата.
Няма изискване всичките гореизброени решения да са взети с решения от едно и също общо събрание.
След одобрението във втория етап идва решението за искане на финансова помощ. За това, ако се провежда второ събрание, трябва да са отразени следващите решения за: сключване на споразумение за финансиране с дирекция "Жилищна политика" в министерството;
- осигуряване на 500 лв. от всеки собственик;
- кандидатстване за кредит, ако такова е необходимо, решаване проблеми с неплатежоспособни съседи и необитаеми апартаменти (поемане на разхода за сметка на сдружението, помощ от общината или друго решение - каквото и да е то, трябва да се отрази в протокола);
- откриване на сметка в банка след одобрението на заявлението за финансиране уълномощаване на техническо лице за упражняване на контрол по изпълнение на обновяването.
Ръководството на сдружението трябва нотариално да упълномощи лице, което отговаря за събирането на средствата и което ще оперира със сметката.