"Ромпетрол" ще отвори 50 нови пункта в България
Газови гиганти ще започнат битка за българския пазар на автомобилни горива. Става въпрос за дружества от Източна Европа и Западна Азия като руската "Газпром нефт" и казахската "КазМунайГаз". И двете вече са представени у нас чрез дъщерни свои компании. От пролетта насам "Газпром" започна да изкупува чрез дъщерната си компания от Сърбия "НИС" готови бензиностанции в България, които не са част от някоя от веригите. Към момента руснаците вече имат у нас няколко бензиностанции, като ще увеличават броя им. Според първоначалните си планове "Газпром" цели да вземе 7-8% дял от пазара в България, което означава, че ще им трябват около 90 обекта. "КазМунахГаз" пък развива дейност у нас от 10 години чрез дъщерната си компания от съседна Румъния "Ромпетрол". Към момента веригата оперира в България чрез 60-те си бензиностанции и една петролна база в Русе. Така "Ромпетрол" държи пазарен дял от 8% от продажбите на горива у нас. В близките години компанията възнамерява да увеличи присъствието си чрез нови точки за продажба на автогорива. Това стана ясно по време на откриването на новите инсталации в рафинерията на "Ромпетрол" в румънския град Констанца, чрез което капацитетът й се увеличава до 5 млн. тона преработен суров петрол годишно. За да реализира по-голямото си производство на бензин, дизел, пропан-бутан и, керосин, компанията възнамерява да изгради нови 350 бензиностанции на Балканите, в Турция и Украйна, съобщи генералният директор на "Ромпетрол Груп" Жанат Тусупбеков. "В близките години нашата компания възнамерява да разшири дейността си в България чрез изграждането на нови 50 бензиностанции", каза за "Стандарт" вицепрезидентът на "Ромпетрол Груп" Тимур Азимов. Осъществявайки тези планове "Ромпетрол" вече ще има 110 точки за продажба в България, като така ще се изравни и дори може да изпревари някои от конкурентите си. Все още обаче не е ясно как ще реагират другите големи вериги и в частност "Газпром", която също увеличи капацитета на сръбската си рафинерия "НИС" и търси пазар за продукцията й.