Предлагаме за следващата година той да е 8% като с всяка година да се намалява с 2% до тотална отпадане, обясни Корнелия Нинова
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за местните данъци и такси. При първото гласуване законопроектът беше отхвърлен. Тогава гласуваха 189 народни представители, от които 90 - „за",
50 - „против", а 49 се въздържаха. След прегласуване, обаче, законопроектът беше подкрепен. Гласуваха 203 народни представители, от които 102 - „за", 59 - „против", 42 се въздържаха.
Промените бяха обсъждани в три пленарни дена. Най-много спорове предизвикаха текстовете за промяна на данъка за старите автомобили и предложението за отпадане на данъка на вероизповеданията.
Предвижда се данъчното облекчение при облагане с данък върху превозните средства в Република България да се ползва съобразно екологичните стандарти по отношение емисионните норми на парниковите
газове. Предлага се облекчението да бъде в размер 30 на сто или 50 на сто в зависимост от категориите превозни средства и екологичните категории.
Данъчните преференции за автомобили с катализатори да бъдат премахнати, реши Народното събрание на първо четене.
С приетите промени екопрефенциите остават за най-новите автомобили. От Закона отпадат преференциите за собствениците на по-старите модели автомобили с катализатори. Това автоматично ще вдигне
данъка с до 50%.
Това предизвика спорове на третото поредно обсъждане. И между двете четения ще се търсят начини от мярката да не бъдат засегнати най-бедните, които така или иначе няма да могат да си купят нов
автомобил или катализатор. Обещанието дойде от председателя на Бюджетната комисия Йордан Цонев: "За колите, които са на над 8 години, собствениците да плащат 50 на сто от данъка поради бедност,
поради невъзможност да си купят друга. Какво опазване на въздуха?! Тези коли просто нямат катализатори, те са с катализатори, на които им е изваден отвътре въгленът и цялото устройство. Нека търсим
между първо и второ четене, това се обединихме в Комисията по бюджет и финанси, възможност да не се вдига данъка на тези хора, да не е преференция, защото не е сериозно това".
При първото гласуване депутатите не приеха промените, но при второто, с гласовете на БСП и ДПС, промените бяха приети. Част от депутатите на ГЕРБ се въздържаха, други гласуваха против. Против
промените бяха и от "Атака".
Предвижда се освобождаване от облагане с данък върху недвижимите имоти и с данък при придобиване на имущества, както и от такса за битови отпадъци на специфична категория недвижими имоти - храмове,
молитвени домове и манастири, които се ползват за извършване на богослужение и са собственост на законно регистрираните вероизповедания в страната.
Промените предвиждат от 2015 г. да отпадне възможността общините да определят размера на таксата за битови отпадъци на база данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или
пазарната им цена. Широкото използване на данъчната оценка за база при определяне размера на таксата води до несправедливо определяне на размера, което е предпоставка за ниската събираемост на
таксата. Предлага се промяната да влезе в сила от 1 януари 2015 г., с което ще се осигури време на заинтересованите страни да определят база за разпределение, която да има пряка връзка с
извършените разходи по предоставяне на услугата.
С промените се предвижда студентските общежития, считано от 1 януари 2014 г., да се третират като жилищни имоти за целите на облагане с данък върху недвижимите имоти. В момента те се класифицират
като нежилищни, а се ползват за живеене от студентите.
Промените предвиждат да се прецизират нормите за освобождаване на сгради със сертификати за клас на енергопотребление В, C и D по Закона за енергийната ефективност. Нормативната уредба относно
сертифицирането на сградите позволява преиздаването на сертификати при определени условия, което води до противоречия при практическото прилагане на данъчното облекчение. За целта се предлага
освобождаването да се извършва за максимален срок от 10 години след преустройство на сградите, водещо до постигане на енергийна ефективност.
Има предложението в действащия закон да се заличат думите „тютюнопроизводители", което е свързано с приети промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия, съгласно които отпада задължението за
отделна регистрация на земеделските производители като тютюнопроизводители. На основание чл. 4 от Закона за тютюна и тютюневите изделия производството на тютюн се извършва от тютюнопроизводители,
вписани като земеделски производители в регистъра по чл. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
Променят Закона за данъците върху доходите на физическите лица
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Гласуваха 156 народни представители, от които 108 - „за", 1 - „против", 47 - „въздържал се".
„Изпълними ли са социалните обещания на БСП", попита Светлана Ангелова от ГЕРБ по време на дебатите по законопроекта в пленарна зала. Тя заяви, че в промените в закона не е предвидено обещаното от
БСП въвеждане на семейното подоходно облагане. 200 000 български граждани, които получават минимална заплата, ще трябва да плащат данък, посочи Ангелова.
„От кога ви се промени отношението към плоския данък - преди бяхте против да бъде премахнат?", контрира Корнелия Нинова от Коалиция за България. Тя поясни, че в предизборната програма на БСП пише,
че въвеждането на семейното подоходно облагане ще стане през втората половина на мандата.
Председателят на социалната комисия в НС Корнелия Нинова обясни, че левицата ще изпълни предизборното си обещание и данък „лихва" върху депозитите ще отпадне до края на мандата. Тя обясни, че
опонентите на червената партия се аргументирали, че така ще се облекчат богатите хора, които имат спестявания в банки.
Според правителството пък, този данък формирал важно перо в бюджета. "Предлагаме за следващата година той да е 8% като с всяка година да се намалява с 2% до тотална отпадане", обясни Корнелия
Нинова.
Променя се и Законът за корпоративното подоходно облагане
На първо четене се приеха и промени в Закона за корпоративното подоходно облагане. Гласуваха 153 народни представители, от които 87 - „за", 43 - „против", 23 - „за".
В законопроекта е предложена промяна, с която непризнатите за данъчни цели приходи и разходи от последващи оценки и от отписване на вземания ще се признават за данъчни цели най-рано в годината, в
която настъпи някое от обстоятелствата в закона. Тази промяна цели уеднаквяване данъчното третиране на обезценените и необезценените вземания и дава възможност на данъчно задължените лица коректно
и цялостно да могат да оценят и приложат счетоводното и данъчното законодателство по отношение на вземанията.
Предложена е промяна и в едно от постановленията, според което непризнатите за данъчни цели приходи и разходи от последващи оценки и от отписване на вземания да могат да се признаят с изтичането на
3 години за вземанията с тригодишен давностен срок, а с изтичането на 5 години - на тези с петгодишен давностен срок. Предложената промяна заменя действащите до този момент условия - за изтичане на
давностния срок на вземането или изтичане на 5 години от момента, в който вземането е започнало да се изисква.
Предвид изтичането на действието на Насоките за регионална помощ за програмния период 2007-2013 г. и приетите от Европейската комисия нови Насоки за регионална помощ за програмния период 2014-2020
г. в законопроекта е предложено изменение на съществуващото данъчно облекчение за минимална и регионална държавна помощ, като се разширява обхватът на общините, в които може да се преотстъпва
корпоративен данък. Предвижда се като община с висока безработица да се разглежда община, в която за предходната година преди текущата има безработица със или над 25 на сто по-висока от средната за
страната за същия период. Досегашният режим обхващаше общини, в които безработицата е над 35 на сто по-висока от средната за страната за предходната година.
Едновременно с тази промяна се въвеждат нови условия за данъчно задълженото лице, което следва да поддържа през целия данъчен период не по-малко от 10 работни места, от които най-малко 50 на сто да
са заети пряко в извършваната производствена дейност. Също така през целия данъчен период 30 на сто от персонала трябва да бъдат лица с постоянен адрес в общини от списъка с общини, в които за
предходната година преди текущата има безработица със или над 25 на сто по-висока от средната за страната за същия период. С тези промени се цели както насърчаване на инвестициите в по-голям брой
общини, така и намаляване на безработицата в тези общини чрез осигуряване на определена заетост. Данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие, ще влезе в сила само
след постановяване на положително решение от Европейската комисия (ЕК) относно съответствието му с Насоките за националната регионална помощ за 2014-2020 г.
В законопроекта е предвидено действието на данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители, да бъде удължено и за 2014 г., което означава да бъде приложено
преотстъпване на корпоративен данък, който се дължи за 2014 г. Прилагането на данъчното облекчение за 2014 г. ще бъде възможно след постановяване на положително решение от Европейската комисия
(ЕК).