Към 21 млн. лв. би струвала според изчисления на “Труд” евентуална промяна в общите условия на енергийните доставчици ЕВН, “Енерго про” и ЧЕЗ, ако бъде приет проектът за промени в Закона за защита на потребителите, внесен от депутата от ДПС Йордан Цонев
Той предвижда търговците да информират всеки клиент при промяна в общите условия. За да влязат те в сила, потребителите трябва да са разписали всяка страница от документа. Изискването засяга банки, мобилни оператори, ВиК компании, застрахователи, доставчици на интернет, топлофикации, енергийни компании и др. Сред най-засегнатите от промяната ще бъдат електропреносните предприятия (ЕРП), които имат най-много клиенти без индивидуални договори.
Клиентите на ЕРП са 4,8 млн. Всяко от трите дружества има поне по 39 страници с общи условия - за доставка и за пренос.
"Първият проблем при подобна поправка е как да открием всички клиенти и да ги накараме да подпишат общите условия. Много хора предпочитат да плащат по интернет, защото им е по-лесно. Сега трябва да дойдат до център за обслужване на клиенти и да подпишат документите - процесът става безкрайно дълъг”, коментираха пред "Труд” от доставчика на ток в Западна България ЧЕЗ. Дружеството е и най-голямото разпределително предприятие с 2,1 млн. абонати. От доставчика на ток в Южна и Югоизточна България ЕВН припомнят, че общите условия се одобряват от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и всяка промяна в тях се съгласува с ведомството.
От доставчика на ток в Североизточна България "Енерго про” поставят друг въпрос: Какво ще се случи, ако клиент откаже да подпише променените общи условия?
Трябва да се разреши и подписване на индивидуални договори с клиентите, които обаче при пълен монопол на пазара в даден регион са безсмислени, коментираха още доставчиците на ток.
В момента ДКЕВР е на път да приеме промени в общите условия на дружествата. Ако процесът се забави и през това време промените в Закона за защита на потребителите бъдат приети, трите ЕРП ще трябва да започнат процес по запознаване с тях на всеки потребител лично. В момента абонатите имат възможност да видят промените на страниците на дружествата в интернет или в центровете за обслужване на клиенти.