Правят програми за бедни и болни, осъдените също могат да разсрочват задълженията си
Една трета от клиентите на "Топлофикация" имат неплатени сметки. Дружеството дава рамо на коректните си длъжници. Те ще може да се спасят от наказателни лихви, ако сключат споразумение за
разсрочено плащане на старите сметки. На абонатите, които заявяват нулево потребление на парно, но пускат радиаторите си, ще бъде начислявана максимална мощност..
Длъжниците на "Топлофикация-София" няма да плащат лихви върху просрочените си фактури. Облекчението ще е възможно, ако те сключат с компанията споразумение за разсрочено плащане на старите сметки.
Мярката е заложена в новите Общи условия за работата с клиенти на "Топлофикация-София", които бяха поискани от кмета Йорданка Фандъкова и Столичния общински съвет. Обновеният документ вече е внесен
за разглеждане в СОС и се очаква да бъде одобрен до края на юни. В момента недобросъвестните клиенти на компанията плащат лихва върху дълговете си дори и да имат споразумение за разсрочването им. С
новите условия това ще се промени. Лихва може да има само, ако клиентът не спазва графика за плащане. Например, ако в споразумението между абоната и компанията бъде записано, че той трябва всеки
месец до 10-то число да внася по 105 лв., но пропусне датата и се издължи на 15-то число, за 5-те дни просрочие ще му бъде начислена лихва, обясниха от "Топлофикация". От компанията са разработили
8 типа споразумения за разсрочено плащане на стари задължения с давност до 3 години. Те зависят от размера на натрупания дълг, периода, през който абонатът не си е плащал сметките, както и дали
доброволно е отишъл в "Топлофикация" да разсрочи борчовете си, или това е станало след решение на съда. В новите Общи условия на "Топлофикация" е записано, че дори осъдените длъжници могат да
разсрочат дълга си. В момента, ако има влязло в сила решение на съда, длъжникът трябваше да погаси цялата присъдена сума наведнъж.
Задълженията за неплатено парно на абонатите с дългове за повече от 3 години ще бъдат заличени заради давност в съда. От "Топлофикация" уточняват, че "погасителната давност не опростява автоматично
задължението и не се прилага служебно от съда. Право на длъжника е да реши дали да се възползва от давността или коректно да признае задължението си". Едва ли обаче някой би се отказал от
заличаване на част от борча, коментират юристи. Според изчисления на "Топлофикация", опрощаването на дълговете над 3 години ще струва на дружеството 80-90 млн. лв.
Нова организация за работа със задлъжнелите клиенти създава столичната "Топлофикация" паралелно със споразуменията за разсрочване на борчовете. Специални звена поне веднъж месечно ще контактуват с
такива абонати. При поява дори на няколко забавени плащания компанията изпраща уведомителни писма. Следващата стъпка е среща или разговор по телефона, за да се предложат различните варианти за
разплащане. Завеждането на дело в съда е крайна мярка. Дори и при започнало дело обаче абонатът може да сключи доброволно споразумение за разсрочено плащане. По принцип практиката е той да внесе
30% от дължимата сума, а останалата да плаща на вноски. В новите Общи условия е записано, че при установяване на тежко финансово или здравословно състояние е възможно прилагане на индивидуална
схема според месечните доходи на длъжника.