11 Януари 2025, 10:46 Днес (0) | Вчера (1)

Дянков няма да иска от Брюксел по-нисък акциз за бензина

24 Август 2012 08:46 в. Сега по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 24 август 2012, 09:47

Страните от ЕС спешно попълват запасите си от горива

Финансовият министър Симеон Дянков не само че няма да поиска от Брюксел намаление на акциза на бензина, но и предвижда неговото покачване в бюджета за 2013 г.

 

Кабинетът се е отказал от идеята да иска от Брюксел понижаване на акциза за бензина, тъй като подобен ход е обречен заради дългата и тежка процедура на одобрение. Преди дни финансовият министър Симеон Дянков припомни, че за да получим зелена светлина за промяна на ставката, трябва да имаме не само "да" от ЕК, но и от всички страни - членки в Евросъюза.

 А според Дянков това е малко вероятно да стане дори в средносрочен план. "За съжаление не може да се намали акцизът, тъй като при влизането на България в ЕС подписаните споразумения предвиждат поетапно увеличаване на акциза. Грешка е било да се разписва споразумението по този начин, тъй като доходи и акцизи трябва да са пропорционални. В момента акцизът е под минималния праг", обясни вицепремиерът в Панагюрище.

Икономистите и петролните компании са скептични, че другите мерки, лансирани от Дянков, ще доведат до намаление на цените на горивата. Вчера стана ясно, че финансовото и икономическото министерство ще предложат поправки в Закона за акцизите. Идеята е горивата, които се продават в България, да могат да се съхраняват в данъчни складове и в Румъния, и Гърция, а не само у нас. Според Дянков това ще понижи цената на бензина и дизела с по половин стотинка на литър.

В момента най-голям процент от складовите бази у нас се стопанисват от "ЛУКойл" и "Нафтекс Петрол". От петролните компании не пожелаха да коментират дали ще се възползват от подобна възможност, докато не видят поправките.

Според икономисти, цитирани от Money.bg, тази мярка може да намали цените с до 1 стотинка на литър, докато поскъпването на петрола ще ги увеличи с нови 2-3 стотинки.

Според Красен Станчев от Института за пазарна икономика единственото решение за поевтиняване на горивата е властта да се заеме сериозно с договорките между петролните компании и да създаде конкурентен пазар. Според него държавата не бива да се меси под какъвто и да е предлог в ценообразуването или да се опитва да занижи цените.

За разлика от България Франция ще иска от Брюксел разрешение за по-нисък акциз и има по-голям шанс да го получи, тъй като тя е над минималните ставки за ЕС. Президентът Франсоа Оланд се отказа от мораториум, въпреки че по време на предизборната си кампания обеща да замрази цените на бензина и дизела. Той обаче лансира идеята за създаване на специален контролен орган, който ще следи цените на горивата.

Останалите страни от ЕС също се готвят за още по-високи цени на петрола, като увеличат запасите си от горива. Тъй като опасенията за война в Близкия изток се засилват, Белгия и Холандия обявиха търгове за доставка на 250 хил. тона бензин и дизел. Френската агенция SAGESS ще похарчи повече от 30 млн. долара за 300 хил. тона суров петрол.

В Германия правителството не смята да предприема мерки за понижаване на цените въпреки общественото недоволство. Негативите от скъпия петрол се почувстваха от туристическия бизнес - много германци се отказаха да пътуват през лятната си отпуска, пишат немските вестници.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 10 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8979
GBP 2.4796 2.4887 2.3337
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив