Кабинетът одобри нова агенция и предприятие без обсъждане и без финансови разчети
Електронното правителство, от което от години се очаква да намали бюрокрацията и администрацията, но вечно не се случва, вече взе да обраства по познатия метод с нови структури. Поредният скъпоструващ държавен мастодонт беше гласуван вчера от правителството без обществено обсъждане и както обикновено - без финансова обосновка. Според приетата концепция ще се създадат две изцяло нови структури - държавна агенция "Електронно управление" и държавно предприятие "Единен системен оператор". Създаването на двете нови структури не е предвидено и в приетите досега две стратегии за електронното управление. Първата стана факт през първото правителство на ГЕРБ и беше до 2015 г., а втората беше одобрена през миналата година и е до 2020 г.
Концепцията предвижда агенцията да бъде създадена на базата на сливане на дирекция "Електронно управление" към транспортното министерство и съществуващата изпълнителна агенция "Електронни съобщителни мрежи и информационни системи". Предприятието пък ще е изцяло нова структура и ще отговаря за разработка и интеграция на електронни услуги, информационната сигурност, поддръжка и системна администрация на бази данни и информационни системи.
Досега идеите за двете нови структури не са били обсъждани във варианта, в който бяха одобрени вчера от правителството. В подготвените промени в Закона за електронното управление, които бяха пуснати за обсъждане в края на октомври м. г., въобще не се говореше за създаване на държавна агенция, а се планираше да се разчита на сегашната "Електронни съобщителни мрежи и информационни системи". Споменаваше се обаче създаването на държавно предприятие. То ще се ръководи от министъра на транспорта, управителен съвет от трима души и генерален директор. Предвижда се също Министерският съвет да му предостави имущество, най-вероятно сграда. Издръжката му ще е от бюджета, като няма финансови разчети, а се предвижда и да печели от дейността си. Приходите му могат да бъдат още от дарения, от лихви по депозити, обучение и квалификация.
От 2001 г. се правят всякакви опити за създаване на електронно управление. Те доведоха дотам, че всяка администрация предоставя различни е-услуги, системите не са свързани помежду си и в повечето случаи това е невъзможно или ще струва по-скъпо от изграждането им отново. За всичко това през последните години са изразходвани милиони левове от бюджета и от европейските фондове. Липсва и обща за цялата администрация информационна система.