Подаването и отчитането на европроекти на хартия вероятно ще изчезне напълно от 2016 г. От тогава представянето на документите, с които се кандидатства за средства от еврофондовете и с които се отчита усвояването на парите, ще става изцяло и само по електронен път
Решението за това е на Европейската комисия и е предвидено в регламентите на ЕС, съобщи ръководителят на управляващия орган на програмата "Административен капацитет” Моника Димитрова-Бийчър.
Електронното подаване и отчитане на проектите ще важи за 7-те оперативни програми, които ще се прилагат през периода 2014-2020 г. По план то трябва да бъде въведено от юли 2014 г., но като остава опцията общини, бизнес, ведомства и неправителствени организации да могат да избират дали да подават документите на хартия или по електронен път. Според Брюксел опцията за хартиени документи трябва да отпадне до 2016 г., за да се намали бумащината, използваната хартия и да се улеснят бенефициентите и държавната администрация.
По няколко оперативни програми документи се подават електронно и сега. Това са "Административен капацитет”, "Регионално развитие” и "Развитие на човешките ресурси”. Това обаче не се прилага по програмата за бизнеса "Конкурентоспособност”.
Освен европроектите се очаква и обществените поръчки също да се правят изцяло по електронен път. Според Димитрова-Бийчър обаче това ще стане само ако България има готовност.
Вчера тя представи новата оперативна програма "Добро управление”, която обединява досегашните "Административен капацитет” и "Техническа помощ”. Общият бюджет е 285 млн. евро, а повече от половината от тях - 145 млн. евро, ще бъдат предвидени за въвеждане на електронното управление. Със средствата трябва да се свържат е-системите на отделните ведомства, за да могат да обменят информация. Част от парите ще отидат за е-здравеопазване. Около 70 млн. евро ще бъдат дадени за повишаване на капацитета на държавната администрация и качеството на услугите.
За е-правосъдие и обучение на магистратите са предвидени около 30 млн. евро.