Продажбата на лизинг с ръст от 5%
Само един от всеки 100 шофьори у нас кара нова кола. Това показват данните от статистика на КАТ, според която регистрираните в България автомобили до 5-годишна възраст са едва 75 хил. При пълнолетно население от близо 7 млн. души това означавало, че едва един процент от тях могат да си позволят лукса да шофират сравнително нова кола.
Само един от всеки 100 шофьори у нас кара нова кола. Това показват данните от статистика на КАТ, според която регистрираните в България автомобили до 5-годишна възраст са едва 75 хил. При пълнолетно население от близо 7 млн. души това означавало, че едва един процент от тях могат да си позволят лукса да шофират сравнително нова кола.
„От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили у нас са 8900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа, са 108 хиляди”, обясни главен инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция", цитиран от БТА.
„От 2010 година досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната. Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г.”, твърди Рановски. Той обясни спада тогава с икономическата криза в европейски страни, както и заради затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.
Данните на КАТ показват още, че автопарка на страната ни е значително остарял. По улиците на България се движели близо 2 860 000 возила, като повечето от тях са по-стари от 20 години, или 36 процента от всички регистрирани коли. Като възраст ги следват автомобилите между 15 и 20 години, които са 32 на сто.
„Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни”, отбеляза Рановски. Според специалистите по пътна безопасност немалка част от катастрофите се дължали именно на този факт.
Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.
Всяка година от КАТ прекратявали регистрациите на около 50 хил. возила, които били прекалено стари. Много голяма част от тях отиват за скрап, твърдят от полицията.
Освен прекратяването на регистрацията, от „Пътна полиция” спирали от движение и приблизително по около 40 хил. трошки заради техническа неизправност, тъй като представлявали опасност ако са на пътя. Това често ставало и по желание на самите собственици или принудително при рутинна проверка на шосето.
Около 5 на сто е ръстът в продажбата на нови автомобили на лизинг у нас за летните месеци, което за бранша е много добра новина на фона на постоянни спадове в продължение на няколко години. Това каза за „Монитор” Борислав Тодоров, шеф на един от големите лизингодателни компании у нас.
Той поясни, че средно за страната процентът на върнатите автомобили поради неплатежоспособност на клиентите е около 15 на сто, като компаниите с добро управление постигат и под 10 на сто неуспешни сделки. Като цяло лизингодателите са станали по-консервативни и наместо да отчитат ръст в броя на осъществените сделки, те преценяват риска и залагат върху качествения портфейл, коментира Тодоров.
Средната цена на сделка за употребявана кола е около 30 хил. лв. 24 на сто от общия лизингов пазар е на леки и лекотоварни автомобили до 3,5 тона и до 8 плюс 1 места, 23% са камиони, полуремаркета и автобуси. Останалият дял на лизинговите продажби се отнасят до неавтомобилни активи. Клиентите се интересуват на първо място от ефективността на превозното средство.
Хибридните коли все още са екзотика
за нашия пазар и за масовост не може да става дума. Сметките показват, че според цената си електрическият автомобил трябва да измине над 300 хил. км., за да избие вложените пари.
Когато клиент срещне проблем с изплащането на колата си, най-удачно е да я пусне сам за продажба, като новият купувач поема оставащата част от лизинга и плаща още нещо на продавача, съветва Борислав Тодоров. Когато лизинговата компания се занимава с такава продажба, тя пуска колата на пазара със съответната гаранция и цена, съобразена с пробега и състоянието на автомобила.
Най-голямо в момента е търсенето на мултифункционални коли, които стават едновременно за нуждите на бизнеса, а също и за семейна ваканция. От лизинговите къщи отчитат възстановяване на автобусния и тежкотоварния бранш поради липсата на такива автомобили за продажба. Докато преди 2-3 години те са били затрупани и вторичният пазар е бил напълно замрял, сега търсенето е по-голямо от предлаган