25 Април 2024, 08:48 Днес (0) | Вчера (12)

Екоколите - силни намерения, нулев резултат

12 Март 2015 09:18 в. Труд по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 12 март 2015, 09:21

В последните три години в България действаше програма с дълго име, чиято цел беше да насърчи навлизането на електрически и хибридни автомобили

Наименованието й е Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в България, за периода 2012-2014 г. за разлика от гръмкото име на програмата резултатът от нея е доста скромен.

Преди 2012 г. у нас има 232 електрически коли, а след 2014 г. има увеличение с 36%. Хибридните са били 3000 и са се увеличили със 76%, т.е. са станали 5280, съобщиха за "Труд" от икономическото министерство. За сравнение в България има общо 4 милиона регистрирани превозни средства.

Несвършената работа

Какво от националния план е вече внедрено, също може да се изброи набързо, защото никак не е много. Трябваше да се въведе преференциална такса при първа регистрация на електромобил, но все още не се е случило.

"Допълнителният анализ показа, че събираните такси от Министерството на вътрешните работи при първоначална регистрация на превозни средства са ниски, като до 90% от тях покриват себестойността на издаваното свидетелство за регистрация, на регистрационните табели и стикери", обясниха от Министерството на икономиката.

Според ведомството на Божидар Лукарски, ако се въвеждат преференциални такси, разликата до действителните би трябвало да се поеме от бюджета на МВР, защото цената на отделните елементи на регистрацията вече е определена в договори за изработка и доставка. Явно обаче от МВР не мислят така и по този начин засега в България облекчението не работи.

Според плана страната ни трябваше да насърчи ползването на електроавтомобили, като въведе и преференциални винетни такси. Според информация от Министерството на регионалното развитие и благоустройството тази насърчителна мярка все още не е започнала да действа и не се знае кога ще се въведе.

За закупуването на нови електро и хибридни превозни средства държавата трябваше да отпуска еднократна премия на собствениците. До момента мярката не е изпълнена по обективни причини, твърдят от икономическото ведомство.

"В плана бе предвидено тя да се финансира от постъпления от тръжната продажба на квоти за емисии на парникови газове по Европейската схема за търговия с емисионни квоти. Междувременно с промени в енергийното законодателство през 2013 г. бе прието постъпилите средства от продажбите на емисионни квоти да се използват за компенсиране на допълнителните разходи на НЕК, свързани с изкупуване на произведения ток от възобновяеми източници на преференциални цени. На този етап не е идентифицирана друга възможност за финансиране на мярката", обясниха експертите на Лукарски.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8323
GBP 2.4796 2.4887 2.2729
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив