Представители на различни марки коли искат до 30 лева за издаване на документа за евростандарт
Изискването на транспортното министерство собствениците на коли да доказват с документ от производителя или негов представител колко екологичен е автомобилът е на път да обезсмисли отстъпката от
данъка. Тя зависи именно от евростандарта за екологичност.
След първоначалното намерение да издават справката безплатно част от вносителите на коли размислиха и започнаха да слагат такса до 30 лева за услугата, показа проверка на "Сега". В много случаи
това би надхвърлило размера на данъка. Проблемът засяга собствениците, в чиито талони тази информация за колата не е посочена. Само в София те са около 800 000.
30 лв. с ДДС ще струва издаването на удостоверението от "Мото Пфое", които са един от най-големите вносители у нас. При тях услугата досега е била безплатна, но в новата ситуация е решено да се
сложи цена. "От 2007 г. насам всички автомобили, които внасяме, си имат сертификат. Той остава в КАТ при регистрирането на колата и в него е цялата налична информация за транспортното средство. За
колите преди 2007 г. издаваме служебна бележка с данните на автомобила", коментираха от фирмата. От друг голям вносител - "Пежо", също съобщиха, че услугата по издаване на документа се заплаща, но
не уточниха сумата.
Има производители, които са категорични, че няма да искат пари. "Това е услуга, която се предлага от всички, и е безплатна. Всичко става в рамките на 15 минути, тъй като имаме достъп до цялата база
данни на концерна", коментира Христо Радков от фирмата, представител на "Ауди" и "Фолксваген". По думите му всеки, който иска, ще получи удостоверение с информация за колата - година на
производство, данни за двигателя, рамата и категорията.
За част от фирмите промените в Закона за местните данъци и такси се оказаха изненада. От компанията "Рено Нисан", която представлява марките "Рено", "Нисан" и "Дачия", не знаеха за подобна справка.
От Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, където членуват 95% от фирмите в бранша, обясниха, че нямат обща позиция, защото още не е обсъждана
темата. "Не мога да коментирам все още, защото чакаме становище от Съюза на вносители на автомобили", каза представител на "КИА Моторс".
Зам.-кметът по финансите на Столична община Дончо Барбалов съобщи, че ще настоява пред представителите на фирмите вносители на автомобили издаването на документа да е безплатно. Той допълни, че за
днес е насрочена среща с представители на автомобилните компании, но повечето от тях изобщо не знаеха за нея. Проблемът се отнася за цялата страна, а в много градове извън София ще е даже по-голям,
защото там няма представителство на вносителите.
Според одобрените промени в Закона за местните данъци и такси от края на м.г. най-голяма отстъпка от данъка ще ползват най-новите коли с евростандарти 5 и 6 - 60%. За колите със стандарт евро 3 и 4
отстъпката е 50%. За останалите общинските съвети ще определят размера на налога с отстъпка от 20 до 40%. Досега такова разграничаване нямаше, а намаление от 50% ползваха собствениците на
автомобили с катализатор и мощност до 74 кВ/ч (100 конски сили). Сега сметката показва, че ако данъкът на един автомобил е 20 лв., но в талона му липсва информация за стандарта, на който отговаря,
собственикът му ще трябва да плати още 30 лв. за нужния сертификат.
При приемането на закона общините предупредиха, че може да настъпи хаос с изчислението на отстъпката. Основните им притеснения бяха, че в нормативния акт не е разписано ясно кой е длъжен да извади
справката с екокатегорията, ако тя липсва в талона. Така се наложи Националното сдружение на общините да търси разяснения от различни министерства. Транспортното ведомство поиска тези справки да се
вадят от производителите на коли или от техни представители у нас. Освен това липсва регламентация по какъв общ ред трябва да се издават тези удостоверения. Точно обратното - от транспортното
министерство посочват, че няма общоприет образец на документ за удостоверяване на екологичната оценка.