инистър Павлова обяви, че за толсистемата у нас ще се изработва софтуер специално за нуждите на България
С въвеждането на толсистемата, което се предвижда да стане от 2018 г., влизат в сила и електронните винетки.
От този момент вече няма да се лепят стикери по леките коли. Това заяви пред "24 часа” министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Идеята е камерите на пътната агенция да заснемат номера на леката кола и автоматично ще го проверяват в системата. Тя пък ще отчита дали за пътуването е платено - със седмична, месечна или годишна
винетка.
Рамки на централните пътни артерии, на входа и на изхода на държавата и мобилни екипи по важните пътища, които ще заснемат номера на камиона, ще проверяват дали е платено преминаването и на място
ще глобяват.
Така пък ще изглежда толсистемата за тежкотоварните автомобили.
Няма да обрамчваме магистралите и пътищата с рамки, казва министър Павлова. В пет държави от ЕС са въвели точно тази система за таксуване по пътищата, така е в Германия, Словения и Унгария.
На входа и на изхода на държавата и по централните направления ще бъдат монтирани 100 или 200 рамки, колко да са ще каже фирмата, която ще изгражда толсистемата. Ще има също 80 или 100 мобилни
екипа, в тях ще са служители на пътната агенция, на КАТ и на ДАИ, обяснява министърката. Те ще проверяват дали таксата е платена.
Междуведомствената работна група вече изготвя тръжната документация за избор на изпълнител на толсистемата, готви и техническо задание за нея. Третият важен елемент е изготвянето на анализ на
пътната инфраструктура - кои са пътищата, по които върви тежкотоварният трафик, които трябва да влязат в толсистемата, дали и кои третокласни шосета да са платени. Министър Павлова казва, че
анализът ще бъде приключен до края на март.
Готвят се и изисквания към софтуера на системата. Насочили са се към изработване на софтуер специално за нуждите на България. Няма да се купува готова система.
"Виждам платени негативни статии, публикании срещу държавата и пътната агенция, в които се правят опити за внушения. Защото не вземаме готовата система на фирма Х, на фирма У - всички мастити
компании имат такава система и всеки иска да вземем неговата. Да му платим ноу - хау и лиценз и след това да продължим да плащаме. Но ние не искаме да се обвързваме, за да не бъдем обвинени, че сме
се договорили "Това не е някаква космическа наука, това е една камера, която събира данни и на база на тях ние да събираме приходи или да глобяваме, заявява Павлова.
Тя се надява на 1 януари 2018 г. толсистемата да е готова. През настоящата година се обявява търгът, намерението е най-късно до края ѝ да е подписан договор. Обикновено разработването и
внедряването на системата отнемало година.
Премиерът Бойко Борисов ни е възложил още по-амбициозна задача - за разширяването на проекта ни за толсистемата, казва Павлова.
Същността е навързването в едно на толсистемата с нейните софтуер, хардуер, камери, рамки, датчици, таблети и т.н. със системите на КАТ, митниците и НАП.
В един информационен център да се събират данните
Една част от тях ще служат на нас - да броим трафика и да го таксуваме. Друга част от информационния поток ще отива в пътната полиция за контрол на превозните средства и на скоростта, това ще е
следващата стъпка, обяснява Павлова. Така че камерите на пътната агенция ще се ползват и от КАТ. Трета част от данните ще се ползват от митниците за контрол на превозното средство, тонажа,
съдържанието, а четвърта част - в НАП.
Няма смисъл ние да градим система, МВР да слага рамки и камери и митниците да си правят трета информационна система.
Третата фаза е изграждане на оптичната мрежа на държавата
Бъдещата агенция за електронно управление трябва да доизгради оптиката в цялата държава. В момента трябва да разчитаме на GPS, а където няма, на GPRS, връзката на мобилните оператори. Когато се
изгради оптичната мрежа на държавата, ще ползваме нея, казва Павлова.