Новата тарифа е лоша новина за малките фирми и реверанс към едрите играчи
Правителството пусна за обществено обсъждане проект на нова тарифа за таксите, които се събират при обжалване на обществените поръчки. В документа се предвижда фирмите да плащат между 1000 и 5000
лева за оплакване до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Отделно, ако решат да продължат оспорването в съда, това ще им струва от 500 до 2500 лева.
Таксите са на три "етажа" - според големината на поръчката. Ако прогнозната стойност, обявена от възложителя, е до 1 млн. лева, жалбата пред КЗК ще струва 1000 лева. При стойност на заданието до 5
млн. лева таксата ще е 3000 лв., а за всички по-едри поръчки - 5000 лева. За оспорване на следваща инстанция - във Върховния административен съд, фирмите ще дължат 50% от размера на таксите,
предложени за оплакване пред КЗК.
Тази тарифа трябва да заработи от 16 април, когато ще влезе в сила новият Закон за обществените поръчки. Действащата в момента тарифа, която бе приета през юли 2014 г. в последните дни на кабинета
"Орешарски", бе посрещната на нож от бизнеса, защото въведе пропорционално определяне на таксите - 2% от прогнозната стойност на обществената поръчка, но не по-малко от 850 лева и не повече от 15
000 лв. На фона на тези числа излиза, че бъдещата тарифа ще оскъпи обжалването на най-дребните поръчки, в които могат да участват и по-малки фирми, и обратно, при най-едрите търгове тежестта на
оспорването ще намалее с две трети.
На практика в рамките на по-малко от три години в България правото на бизнеса да оспорва процедури, в които се харчат обществени пари, драстично и неотклонно поскъпва. До юли 2014 г. таксите бяха
850 лева за по-малките поръчки и 1700 лева за по-големите. Оправданието на управляващите е, че таксите не бива да са ниски, защото тогава фирмите ще се жалват за щяло и нещяло и КЗК и съдът няма да
смогват да разглеждат жалбите.
Позицията на бизнеса е на другия полюс - тъй като процедурите прекалено често са непрозрачни, с условия, които силно стесняват кръга на участници, а решенията на тръжните комисии фаворизират
определени кандидати, оспорването трябва да е евтино, за да не възпира фирмите да си търсят правата. Показателно е, че по данни на Агенцията за държавна финансова инспекция за последните години в
над половината обществени поръчки в България има нарушения.
ТЕМИДА РЕШИ
Дни преди правителството "Борисов" да предложи нова тарифа за таксите, Върховният касационен съд се произнесе, че тарифата "Орешарски" е незаконна. Делото във ВАС бе заведено още през 2014 г. от
фондация "Право и интернет", "Идеин" и "Фиеста травел" - участници в поръчка за антикорупционно обучение на чиновници. Техният консорциум бил класиран на второ място и те обжалвали решението в КЗК,
като внесли такса от 850 лева. Но междувременно кабинетът "Орешарски" приел новата тарифа и комисията им поискала 5666 лева, за да разгледа казуса им. Тогава трите организации завели дело срещу
тарифата.
Решението на съда идва с огромно закъснение. Делото бе образувано през октомври 2014 г. През юни 2015 г. тричленен съвет на ВАС се произнесе, че тарифата е незаконна. Правителството е оспорвало
това решение на по-горна инстанция и едва на 29 февруари т.г. петчленка на ВАС потвърди, че определянето на таксата "обжалване" като процент от стойността на поръчката противоречи на конституцията.
В основния закон пише, че таксите трябва да съответстват на разходите на органа по обжалването, а не да се превръщат в данък.
"Таксите не са обосновани нито с реално увеличение на себестойността на предоставяните услуги, нито с реално увеличение на доходите на гражданите и юридическите лица. Цената на услугата безспорно
има влияние върху нейната достъпност. Повишаването на дължимите такси води до ограничаване на конституционно гарантираните права на гражданите за достъп до правосъдие", се казва в решението на
съда, което е окончателно. В него се посочва, че Министерският съвет трябва да плати на консорциума, завел делото, 3600 лева за съдебните разноски.