16 Май 2024, 18:53 Днес (11) | Вчера (12)

Забраняват колите с десен волан

23 Октомври 2013 08:38 в. Монитор по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 23 октомври 2013, 08:41

Психотест, ако ни хванат с превишена скорост

Абсолютна забрана на колите с десен волан у нас. Това поискаха експерти по време на дискусия в Народното събрание за промените в Закона за движение по пътищата вчера.

„Тези коли, автобуси и камиони са изключително опасни и не трябва изобщо да се движат по нашите пътища”, категоричен е изпълнителният директор на „Технотест” инж. Драгомир Мицов.

Той разказа случай за автобус с десен волан, който се движел по линията София – Перник. Рейсът с обърната дирекция стоварил хората директно на пътя вляво, откъдето минават колите. Ако предложението бъде прието, това ще наложи шофьори, които са купили колите си от Великобритания, да обръщат воланите им.

Връщането на полигона при обучението на кандидат-шофьори бе обсъдено вчера на дискусия в Народното събрание за промените в Закона за движение по пътищата. Идеята е плацът да не бъде само с маркировки, а да е с различни по вид настилки. Те ще преминават от гладък асфалт в заледен път, мокра повърхност или пясък. Така младите водачи ще могат в присъствието на инструктор да се научат да овладяват колата при екстремни условия, с които не е изключено да се сблъскат и в практиката си по-късно. Според председателя на Българския съюз по авто-мотоподготовка Йонко Иванов това ще подобри уменията на младите шофьори и същевременно с това да намали жертвите на пътя, каквато е и една от целите на новия закон. Полигонът в практическата подготовка и в изпита за шофьори бе премахнат в далечната 1997 година. Мотивите тогава са били, че шофирането на специално пригоден плац е безсмислено и водачите ще могат много по-добре да се подготвят в реална среда, а именно - на пътя.

Друго предложение, което беше направено по време на кръглата маса вчера, е шофьорите, които системно превишават скоростта, да бъдат изпращани на психотест. Ако не го издържат, то книжката им да бъде отнемана за значително по-дълъг период от време, отколкото предвижда сега действащото законодателство.

Автоинструктори, които също участваха в кръглата маса, апелираха депутатите да обмислят начин за подготовката и на слабограмотните хора.

Според тях не е редно да се изисква завършено поне средно образование, за да може да се взима шофьорска книжка. Това само стимулирало купуването на изпитите за водач, както и на фалшиви дипломи.

„Трябва да се измисли начин, по който и нискообразованите хора да могат да стават шофьори. Нужно е само да могат да четат и пишат. Подготовката им ще е наша грижа”, обясниха инструкторите.

От Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България също направиха предложение за промяна на начина за провеждането на курсовете. Експертите настояха да се въведе 10-часово обучение на магистрала, тъй като младите водачи излизали неподготвени там. Именно на тези пътища пък ставали най-тежките катастрофи.

Кривят камерите, за да се купуват книжки
Камерите, които бяха въведени през 2010 година, за да се спре корупцията при вземането на книжка, били кривени умишлено, за да може да се манипулира практическият изпит. Това обясни вчера председателят на Български съюз по авто-мотоподготовка Йонко Иванов. Именно за това автоинструкторите предлагали да се въведат GPS системи, които да изключат човешкия фактор при определянето на маршрута на изпита.

Колоездачите също с документи
Колоездачите също да имат книжки, за да могат да търпят санкции при нарушение на Закона за движение по пътищата, беше друго от обсъдените предложения вчера. Подобен модел действал в Холандия. По този начин любителите на велосипеда щели да бъдат по-дисциплинирани и няма да застрашават както себе си, така и останалите участници в движението. Само в София през лятото беше отчетено, че почти всеки втори колоездач допуска нарушения, когато се предвижва по улиците. Велосипедистите минават на червено, карат по тротоарите и по пешеходните пътеки.

Пращат джигитите да помагат в болница
Системните нарушители на закона ще бъдат изпращани в болница, където да полагат обществено полезен труд. Това е едно от предложенията за промяна в закона. Така джигитите ще могат да видят какво причинява безразсъдното шофиране и да се замислят, когато следващия път настъпят газта. Освен в болницата, има предложение нарушителите да бъдат изпращани и на пешеходни пътеки при училища, където да помагат на децата да пресичат. Все още няма ясни параметри за какви нарушения ще бъдат прилагани тези мерки, нито дали те ще бъдат приети. Предстоят още поне четири дискусии, след което предложенията ще бъдат дадени на работна група, която трябва да напише закона.

3 години изпитателен срок за начинаещите
3 години изпитателен срок за водачите, които са взели наскоро книжка, поискаха от Съюза на българските автомобилисти. Председателят им Георги Янакиев обясни, че подобна практика имало в Австрия, Финладния, Швейцария и в други европейски страни и тя давала резултат. По време на този изпитателен период шофьорите търпели жестоки санкции, ако нарушат закона. Според Янакиев за пресните водачи трябвало да се смъкне и прагът за позволена концентрация на алкохол в кръвта – от 0,5 на 0,2. Така все още неопитните шофьори нямало да си позволят да изпият и чаша бира, преди да седнат зад волана. Според експертите и шофьорите с по-голям стаж също трябвало да минават на опреснителни курсове през около десет години.
Депутатът от БСП Татяна Буруджиева пък излезе с идеята да се забрани на младите водачи да шофират мощни автомобили. Тя се ангажира да внесе такъв текст в бъдещ нов закон за движение по пътищата. Според Буруджиева експертите ще определят каква да е допустимата мощност на автомобила, какъв да е "преходният период" за младия шофьор - 6 месеца или една година.

Конфискуват коли с БГ номера в Англия
Властите в Англия оставиха „на трупчета“ колите на нашенците. Напоследък все по-масова е практиката автомобили с българска регистрация на територията на Великобритания да бъдат конфискувани, оплакаха се потърпевши. Много наши сънародници се опитват да намалят разходите за живот в Англия и карат колите си с евтини български застраховки, без да сменят регистрационните си номера. Това обаче е нож с две остриета, коментират адвокати. Според закона автомобили с чужди регистрации могат да се движат на територията на Обединеното кралство с изрядни документи и зелена пътна карта само в период от 6 месеца. Като краткото напускане на страната и връщането след седмица, две или месец не подновява това право, а го продължава. През последните месеци изключително зачестиха случаите на конфискувани автомобили с българска регистрация,  заявиха адвокати. Това е поредната гонка срещу източноевропейците, която се води тихомълком, коментират имигрантите. Един от ужилените е посещавал Лондон само на екскурзия и при проверката е показал всички необходими документи, но въпреки това колата му била вдигната. След тромава юридическа процедура автомобилът бил върнат на собственика, но не и глобата. Не се опитвайте да надхитрите британските закони и да спестите на дребно, защото в момента се води хайка срещу подобни злоупотреби, съветват юристите. Глобата за използването на автомобил, който не е регистриран и застрахован в Англия, е 200 лири и 6 наказателни точки в шофьорската книжка. Ако возилото бъде конфискувано, за да бъде освободено, собственикът му трябва да плати допълнително 150 лири и по 20 лири за всеки ден, през който автомобилът е престоял на служебен паркинг.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 16 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8056
GBP 2.4796 2.4887 2.2784
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив