Бойко Борисов предприема най-голямата си реформа - разформирова КАТ и го замества с нова цивилна служба към пътното ведомство
Това става ясно от пакет работни документи, които "24 часа” получи от МВР след искане по Закона за достъп до информацията. Сред тях е заповед на вицепремиера и шеф на МВР Румяна Бъчварова за девоенизиране на пътните полицаи и законопроект за създаване на службата "Пътни такси и контрол” в министерството на Лиляна Павлова. В нея се влива и сегашната Държавна автомобилна инспекция (ДАИ).
Поради очаквани брожения сред полицаите и служителите на МВР въпросът е бил обсъден от Консултативен съвет по националната сигурност при президента на 27 март, но в непълен формат (без "Атака” и барековци). Според стенограмата от него Борисов казва за Бъчварова и Павлова: "Аз им наредих и те двете много бързо са се разбрали по женски.
Тия хубавци ги съкращаваме и който иска да работи същото, да подава молба за назначение при Лиляна. Тя ще ги пресява един по един и който е бил на хранилка и е вземал, ще стои вънка, ще гледа как колегите от ДАИ викат "Дай!” и ще подсмърча.”
Реформата решава няколко болезнени проблема наведнъж. Първият е, че се съкращава значително щатът на МВР, за което Евросъюзът настояваше още по времето на Цветан Цветанов.
"МВР трябва да се грижи за обществения ред, да пази по селата, на улицата”, казва Борисов. "А не да се занимава с пътното движение. За това си има регулировчици. Сега ми казват от полицейския синдикат, че МВР било "Министерство на всичките работи” Ами прави са, КАТ е несвойствена дейност за МВР. "Нашата полиция ни пази.” Ако ни пази на пътя, да ни пази и на плажа. Да направим водните спасители сержанти и да се меткат с униформите. Ама не щат, щото оня, голия, къде да си тури парите за рушвета. Ще ги намокри в банските и спасителят остава на сухо.
Пътищата да пази и да проверява тоя, дето ги стопанисва - общините или пътното. Както гората е на горските, а язовирите са на НЕК. Защо полицаите да контролират тъкмо автотранспорта? Що не поемат и водния, въздушния, влаковете - все е транспорт. Като правят прегледи на колите, да правят и на трамваи, тролеи - и те са участници в движението. Ама в небето няма храсти да клечат на пусия и да дебнат който мине, да го одерат. Ние с Цецо нали навремето разбихме магистралните банди. Тия братя Крокодили къде ги сега? Няма ги. Но пък пътни разбойници станаха самите катаджии.
Дебнат като хайдути в гората, нали сме си хайдушка държава. И това ми били народни закрилници! Като сте такива "закрилници”, сега Румяна ще ви закрие.”
На заседанието Борисов казва още, че служба, "която е просмукана от корупция, няма какво да се преустройва - ще режем из дъно като Дучето! Той италианските карабинери какво да им реформира? Направо ги закри. И не само той - вижте Украйна.”
Премиерът има предвид указа от 2004 г. на бившия президент Виктор Юшченко, с който пътната милиция в Украйна бе разформирована и заменена с цивилна служба. "Те заради това го отровиха с диоксин. Нали помните какъв стана сипаничав. Руснаците си го отровиха. А вижте Путин, лицето му какво е гладко, опънато. Щото КГБ го ваксинира срещу диоксин.
И срещу плутоний е ваксиниран.”
Тук се включва президентът Росен Плевнелиев: "Аз защо не отивам при него в Москва за 9 май? Защото Русия не ни е освобождавала от нищо. Моят полски колега обяви, че не поканил Путин в Освиенцим, щото лагера го освободили украинци, от Първи украински фронт. А България я е освободил Трети украински фронт. Затова ще ви помоля за подкрепа, като издам указа за преминуване на оня, еректиралия шмайзер - от Паметник на Съветската армия да се казва Паметник на Украинската армия. Особено към вас се обръщам, г-н Миков, щото нали вашият човек е родом от Херсон, парче украинец. За нас вече що е Русия, все е Украйна. Такава е новата доктрина на НАТО.”
Към реформата на КАТ по украински модел се пристъпва и защото имало данни, че и Румъния ще го приложи. "С госпожа Кунева му казвахме на Вучков да действа незабавно. Иначе няма да видим Шенген още 100 години, ако румънците ни изпреварят и в това. Ама той мек, нали е доцент. И го смених с желязна дама. Тя и Лилето е желязна, та вече ми станаха две и няма мърдане”, казва Борисов.
Втората цел, която реформата постига, е очакваният шумен успех в борбата с корупцията, с който България да впечатли Европа поне колкото Румъния. Напоследък затворите там се заселват с министри, депутати, че даже и бивш премиер. У нас обаче тази прослойка от населението минава за олигархия и не се пипа.
Така катаджиите наред с чиновниците по долните етажи на администрацията остават единствените мишени за зрелищен отстрел на корумпираните пред очите на Брюксел.
"Новите са цивилни, ама ще си имат униформи. Да ги шие Жени Живкова, вижте там обществената поръчка да мине.
Аз съм му обещал на дедо ѝ да се грижа, нали, още навремето. (Това не го пиши!)”, казва Борисов, но в стенограмата този запис е останал по нареждане на президента.
Предвижда се новите служители да събират и магистралните такси, когато тол системата замени винетките. "Правим му къщичката, слагаме го да чучне вътре и да вдига бариерата. Протяга ръка, взема пари, както си е свикнал. Ама по тарифа. И камерата го гледа, нали. Има и броячи в асфалта колко коли са минали и Лиляна следи постъпленията в реално време, както НАП следи бензиновите колонки”, обяснява Борисов.
"Четох в "24 часа” Алекси Стратиев да казва, че знакът за радар обезсмислял камерите. И това го казва експерт! Иска да те снимат тайно, нищо че конституцията го забранява да те спират и да ти пишат акта. Забележете, не фиш, а направо акт. Че да има пазарене, "кво правим сега” - техният си репертоар. То аз го разбирам... Ако не им пази "хляба”, ще му скроят шапката за една седмица. Те полицаите и на министрите си им кроят шапки. Това Бонев, дето им забрани да спират коли, това Румен Петков... Е, Петканов не можаха, понеже аз му пазех гърба. Ха сега да ги видим, като ни Румето, ни Лилето носят шапки. Ще им накривят капата”, разсъждава Борисов.
"Няма ранно пенсиониране, няма заплати накуп - ще кисне на пътя, докато пакетът му увисне до петите, без да има право да спира и да глобява. Само ще регулира с палката - ти наляво, вие вдясно, дай н'зад, дай още н'зад... И ще видите как ще се юрнат да стават митничари в мобилните екипи. Ама нали помните "Ало, Ваньо”? Аз ги чакам и там”, казва в заключение Борисов.