15 000 софиянци са се подписали против "синя зона", а днес е първият протест срещу нея
Първият буферен паркинг на метрото в София е при Интер Експо център и беше пуснат в края на април, но все още всичките 1300 места в него не са номерирани.
Недоволството на софиянци от новите правила за паркиране в града са неоснователни и няма как да се намалят цените на винетния стикер за живеещите в зоните за платено паркиране. Това заяви председателят на столичния общински съвет Елен Герджиков. Освен че кметството не е готово на никакви отстъпки, то даде да се разбере, че ще продължи да разширява обхвата на зоните извън "синия" център и широкия център, който от септември ще бъде обхванат в новата "зелена зона". Аргументът за бъдещето разширение е, че така е в Европа, така ще стане и у нас. "Европейската практика е да се започне от централната градска част и да се разширява към другите зони на влияние, където също има проблем с паркирането", обясни Герджиков. Общината имаше идея да се въведе "жълта" зона, която ще се слага в проблемни райони в кварталите по усмотрение на районния кмет, но такава категория в крайна сметка не беше записана в наредбата.
Както и преди, така и сега общината не възнамерява да направи финансов анализ, защото такъв не бил необходим. "Не става въпрос за услуга, за да се иска финансова аргументация за съответната цена. Става въпрос за инструмент за регулиране на трафика," обясни Герджиков. По думите му няма никаква драма с издаването на стикерите, както и с документите, които са необходими за това. "Вярно е, че ако наредбата се чете буквално, тя стеснява възможността за издаване на винетки за наематели, роднини, за лизингови автомобили, но общината не е имала за цел да ограничи това право на хората, така че ако има някакви неизгладени неща, те ще бъдат изгладени на първата сесия на СОС," поясни той.
Междувременно напрежението сред хората ескалира. От гражданската инициатива "Днес" обявиха, че вече са събрани 15 000 подписа срещу наредбата за паркиране. Днес от 17 ч. е и първият протест, при който хората ще блокират столичен булевард. Местата в двете зони са 17 000, като 5000 от тях са в по-скъпата "синя зона". От началото на месеца 1846 софиянци са подали заявление за винетен стикер в "синя" и "зелена" зона, а 1200 от тях са одобрени. 10% от подалите заявления са наематели, а 60 на сто са от роднини. По данни на общината 10 на сто от хората, които са подали заявления досега, са платили данъците си предния ден.
АЛТЕРНАТИВА
За хората в центъра, които са длъжни да си купят стикер, за да паркират пред дома си, общината има алтернатива - буферните паркинги, защото те облекчавали с 20% наплива към града и ще има места за тях. До края на септември трябва да заработят три буферни паркинга. Този на метростанция "Бели Дунав", който е за 480 коли, на "Джеймс Баучер за 620 коли, както и този на Централна гара за 150 коли. Паркирането на тях ще е безплатно през първия месец след отварянето им. След гратисния период за хората, които ползват метро, първите два часа ще са безплатни, а всеки следващ час ще е по 50 ст. За останалите, които не ползват метро, паркингът ще е по 1 лв. на час. "Това означава, че за 8-часов работен ден излиза около 3 лв., което е много по-евтино от платените зони в центъра", пресметна Герджиков.