Работниците по последния 15-километров участък на магистрала „Струма“ между Сандански и Кулата започнаха от вчера да работят на три смени, за да приключат изграждането му до обещания срок - 1 август
Това означава, че се работи по 24 часа в денонощие. Също от вчера започна полагането на основния асфалтов пласт по трасето в посока от Сандански към Кулата, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Въпреки напредъка в сравнение с ноември м.г., когато бе съставено сегашното правителство на Борисов, все още няма пълни гаранции, че срокът ще бъде спазен. През ноември-декември, след като посети няколко пъти мястото, регионалният министър Лиляна Павлова обяви, че първоначалният срок за пускане на отсечката - 1 юли 2015 г., няма как да бъде спазен и бе прието да се удължи до 1 август.
В момента в последния участък на обекта се довършва основата на пътя. Изграждат се отводнителните улеи по откосите, отводнителните и предпазните окопи и други съоръжения. Все още пред завършване са дейностите на моста над река Склавска и на подлеза след нея. Мостът над река Мелнишка е готов, но не са монтирани оградните съоръжения. А жп линията между Генерал Тодоров и Кулата в момента се измества по ново трасе, на което се монтират стоманобетонни траверси и релси, казаха от АПИ.
Все пак повечето съоръжения са готови и скоро върху тях, а и върху трасето ще започне полагането на асфалт. Най-вероятно атмосферните условия през юли ще позволят това да се извършва спокойно.
С най-голямо нетърпение обаче очакват завършването на тази отсечка жителите на Петрич, Кулата, Марикостиново и Чучулигово. Причината е, че заради строителството трафикът бе пренасочен през тези населени места, което се оказа кошмарно за жителите му. Тежките тирове напукаха немалко къщи и разбиха тесните селски пътища. Неотдавна шефът на АПИ Лазар Лазаров каза пред "Труд", че ведомството е обещало веднага след пускане на движението по магистралата да оправи селските пътища. Най-вероятно това ще стане до края на строителния сезон, защото обществената поръчка за избора на фирма вече е обявена.
Два пъти местиха срока
Откакто през април 2012 г. бе даден старт на отсечката между Сандански и Кулата, крайният срок за изграждането му бе променян 3 пъти, а стойността на трасето набъбна с 5,5 млн. лв.
Срокът на договора с гръцката фирма "Актор" бе 23 месеца, т.е. отсечката трябваше да е готова през март 2014 г. Но строителството се забави значително по две причини. Едната е, че се появиха непредвидени инженерни мрежи, които трябваше да се преместят. А втората е, че гръцката фирма "Актор" се оказа неподготвена за работата. Работниците не получаваха заплати и с месеци по обектите не се мяркаше жива душа. Когато се разбра, че има газопроводи и електропроводи за местене, фирмата поиска 35 млн. лв. допълнителни средства.
Но дори след като 5,5 млн. лв. бяха дадени, работата пак не потръгна. Правителството на Орешарски удължи крайния срок до 1 юли тази година. През февруари 2015 г. по време на посещение на премиера Бойко Борисов на обекта бе договорен нов срок - 1 август 2015 г. Оттогав се работи, но "Актор" се принуди да вземе за подизпълнител благоевградската фирма "Агромах".
Неолитно селище под аутобана
Подпорна стена, струваща близо 7 млн. лв., ще запази неолитното селище, разкрито при строежа на магистрала "Струма" край дупнишкото село Мурсалево. Това се разбра от обществена поръчка, обявена вчера от Агенция "Пътна инфраструктура".
Миналата година в местността Деве Барган край Мурсалево археолозите откриха уникално за Европа селище отпреди 8000 години. То е било изградено с успоредни улици и няколко напречни, образуващи квартали. С изграждането на подпорната стена селището ще може да се експонира.
Ако се случи чудо, ноември ще е готов лот 2
Изпълнението на работите по 37-километровия участък на "Струма" между Дупница и Благоевград (лот 2) е готово на 50-60%, казват експерти от екипите по изграждането на аутобана. Това означава, че трябва да се случи чудо, за да може тази отсечка да е готова до 15 ноември т.г.
Добрите новини от последните две седмици са, че буквално преди дни завърши прокопаването на тунела при дупнишкото село Блатино, където се случи авария и няколко месеца не се работеше. Видимо напредва и изграждането на 630-метровия виадукт от Дупница-запад, който влиза в тунел "Блатино".
Много водачи недоволстват от получаващите се тапи при село Мурсалево, където се изчакват да завършат работата си архелозите. Тапи имаше през цялата пролет при Дяково, където пуснатият преди година и половина участък на магистралата се напука и се наложи спешен ремонт на 100-метров участък.
Каквото и да става обаче, когато бъде готов участъкът между Дупница и Благоевград, пътуването от София до Дупница ще се съкрати с около 30 минути. От София до Благоевград ще се стига за малко повече от час. А кюстендилци ще стигат до София с около 30 минути по-бързо.