Шофирането по трамвайната линия вече няма да е нарушение, защото на някои улици е неизбежно
КАТ вече няма да отнема контролни точки на водач, причинил катастрофа. Това се предвижда в нова проектонаредба на МВР. Вътрешното ведомство е решило да прецизира текстовете, по които работеше
досега, и с новите правила, от една страна, стеснява обхвата на нарушенията, за които се отнемат точки, но в същото време въвежда такава санкция за други провинения като например превишаване на
скорост.
От наредбата в новия й вид отпадат санкциите при навлизане в еднопосочна улица, неправилно паркиране в района на пешеходна пътека и движение по трамвайна линия. За сметка на това точки ще се
отнемат, ако водачите превишат позволената скорост в населено място с над 50 км/ч.
Според сегашните разпоредби при вина за причиняване на пътно-транспортно произшествие шофьорът се наказва допълнително с отнемане на 4 контролни точки от общо 39-те, които всеки водач получава
първоначално. В новия вариант обаче този текст липсва. "Юристите се произнесоха, че не е коректно. В общи линии идеята на новата наредба е да се наказва само за съществените неща", обясниха от КАТ.
Друг аргумент в посока отпадане на тази санкция е, че често пъти пристигналите на място полицаи не могат да преценят кой е виновен за катастрофата и съответно не знаят на кого да отнемат точки.
Случва се и обратният вариант, когато наказват всички участници в ПТП-то с тази санкция. "Имали сме много случаи, при които експертизата показва, че всъщност другият водач е причинил катастрофата,
може би това е идеята на промяната", коментира шефът на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.
Това не е единственото наказание, което отпада. Според новата наредба точки няма да се отнемат, ако шофьор навлезе в нарушение по еднопосочна или затворена улица. Досега това се санкционираше с 4
точки. Отпадат и 5-те точки санкция за движение по трамвайната линия. "Трамваи има само в София, а освен това има улици, по които е невъзможно да се движиш, ако не си върху линията", обясниха от
КАТ. Вече няма да се отнемат точки, ако водачът не е сигнализирал правилно или не е отстранил от платното повредено МПС, както и ако е спрял неправилно в района на пешеходна пътека, автобусна
спирка и кръстовище. За това провинение досега се предвиждаше отнемане на 4 точки. Отпада и наказанието от 4 точки за паркиране като втори ред в активна лента за движение. Няма да има и санкция за
неправилно преминаване покрай спрял или спиращ автобус, за което досега се взимаха 8 точки. За същото нарушение обаче се запазва глобата в Закона за движение по пътищата (ЗДП) - 50 лв.
За сметка на това се въвежда допълнителна санкция от 8 точки при превишение с над 50 км/ч на разрешената скорост в населено място. Според ЗДП това нарушение се наказва с 350 лв. глоба и отнемане на
шофьорската книжка за три месеца. Сега се добавя и новата санкция.
Осем вместо досегашните 7 точки ще се взимат, ако водачът не спре на знак "Стоп". От 4 на 8 точки скача и санкцията за неправилно изпреварване. 12 точки остава наказанието при отказ от проверка с
дрегер. Запазва се и броят на точките, които се отнемат, ако шофьорът говори по телефона без хендсфри - 6. Намалява се обаче санкцията за неизползване на предпазен колан или каска. Вместо
досегашните 8 точки ще се отнемат 6. Водачите няма да бъдат санкционирани с точки, ако използват устройства, смущаващи уредите, с които КАТ мери скоростта.
ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ
Школите, които имат право да възстановяват контролни точки чрез допълнителни обучения, вече ще имат разрешителни за дейност със срок 5 години, а не както досега - 2 години, предвижда още наредбата.
До възстановяване няма да се допускат шофьори, на които са отнети всичките 39 контролни точки. Допълнителното обучение ще се провежда в рамките на 1 ден, или 6 учебни часа. Преди това водачите ще
трябва да попълнят тест с 30 въпроса, за да се види какво е нивото им. Протоколите от допълнителното обучение ще се съхраняват 5 години.