Обявените в последния момент търгове били "просто съвпадение" според шефа на АПИ
Министерства и агенции са обявявали ударно обществени поръчки за милиони, за да облекчат следващите управляващи. Това обяснение даде регионалният министър Десислава Терзиева, която вчера отчете резултатите от едногодишното си управление. "Не може да чакаме. Това значи, че обричаме следващото правителство да има пари, но не и проекти. Всички търгове са съобразени с европейските изисквания и ако иска, следващото правителство може и да ги спре", коментира тя.
Както "Сега" писа, само за 1 ден - 30 юни, бяха подадени общо 147 поръчки за строителство, над 260 за услуги и 186 за доставки. В последните два работни дни на юни - 27 и 30, само АПИ е пуснала търгове за 760 млн. лв. Така са били хванати старите разпоредби на Закона за обществените поръчки, за да бъдат обявени търговете. От 1 юли влязоха в сила множество промени в ЗОП, голяма част от тях недоизпипани. Много от промените засягат строителните поръчки, като например наложената забрана за класиране на оферти по най-ниска цена, въвеждането на задължителен предварителен контрол при строителни договори за над 10 млн. лв. и др.
Терзиева оправда ударното пускане на поръчки в последния момент и с апокалиптична картина за следващия програмен период. Тя посочи, че липсата на готовност е била основният проблем на изтичащия програмен период. Така например, ако предишното правителство е направило проект и е обявило търг, сега е могло да се строи магистрала "Хемус". "Затова сме на този хал - възлага се една поръчка и изпълнителят започва да намира проблеми, защото се бърза с проектирането", възкликна Терзиева.
Директорът на агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков пък нарече "просто съвпадение" факта, че в последния ден на юни държавата пусна обществени поръчки за стотици милиони, като рекордьор е АПИ. "Проектите се подготвяха 3-4 месеца, а съгласувателните процедури свършиха по едно и също време и затова ги пуснахме в рамките на два дни", обясни Чайков. Според него всички проекти са включени в новата оперативна програма "Транспорт". Все още обаче рамковото споразумение не е одобрено от Брюксел и реално няма никакво финансиране. Чайков обясни, че в документите на търговете е записано, че договорите ще се сключат след осигурено финансиране. "Следващото правителство може да реши да изтегли и заем, за да ги финансира", обясни той.