15 Май 2024, 15:21 Днес (8) | Вчера (11)

Кабинетът ще довърши "Хемус" въпреки двойната цена и липсата на финансиране

16 Декември 2015 09:00 в. Сега по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 16 декември 2015, 09:09

Магистрала "Хемус" след Ябланица ще бъде довършена, въпреки че строителите предложиха двойно по-висока цена от предвидената от кабинета

Това стана ясно, след като Министерството на регионалното развитие и благоустройството обяви резултатите от търга за продължението на част от трасето. Процедурата приключи безпрецедентно бързо, а парадоксалното е, че дори няма осигурено финансиране. Затова парламентът ще се събере специално, за да даде мандат на кабинета за строителството и финансирането на магистралата.

Проектът за първия етап от продължението на магистралата е за около 60 км след Ябланица до разклона с пътя Плевен - Ловеч. Той е разделен на две отсечки. Конкурсът за строител бе обявен през януари. На 7 декември бяха отворени ценовите оферти на всички кандидати за двете отсечки. Още тогава стана ясно, че предложенията многократно надвишават прогнозната цена от 434 млн. лева.

Само седмица след това от регионалното министерство обявиха двата консорциума, които печелят. Участъкът от Ябланица до Угърчин ще се изпълнява от обединение "АМ Хемус лот 1" с договорна цена от над 277 млн. лв. без ДДС и с ангажимента крайната цена да не надвиши 298 млн. лева. Водещ партньор в това обединение е "Джи Пи Груп" ООД, която се свързва с шефа на "ЛУКойл България" Валентин Златев. Останалите участници са "Конструксионес табоада и Рамос" ООД, "МР Сивил Уъркс" ООД и "Трансконсулт-22" ООД.

Вторият участък от Угърчин до разклона с второкласния път Плевен - Ловеч е даден на "ПСТ Хемус 2", който предложи за строежа близо 480 млн. лв., но не повече от 500 млн. лева. Тук водещо дружество е "ПСТ Груп" ЕАД, която се смята за близка до депутата от ДПС Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка. Останалите фирми в обединението са "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД. В крайна сметка този участък от магистралата ще се строи за близо 800 млн. лв. Цената на километър е около 13.3 млн. лв. 

От класирането става ясно, че държавата е пренебрегнала кандидатите с най-ниските цени. Губещи се оказват офертите на Сдружение "Хемус БГ" ("ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура") за отсечката Ябланица - Угърчин и на турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен. Цената на "Хемус БГ" е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания - с 50 млн. лв. по-евтина. Ако двата кандидата не бяха елиминирани, "Хемус" можеше да струва с над 70 млн. лева по-евтино.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 14 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8117
GBP 2.4796 2.4887 2.2736
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив