До края на 2016 г. трябва да е факт автоматичното управление на около 170 „умни” устройства по възловите кръстовища на столицата
Интелигентните светофари са част от т.нар. Център за управление на трафика, който трябва да заработи от август. В момента по най-натоварените кръстовища в столицата полицаи управляват ръчно светофарите.
Новата система предвижда на около 200 метра от светофара на пътната настилка да се монтират датчици, които отчитат броя на автомобилите и на базата на тези данни се дава приоритет за съответното направление и дължината на зеления сигнал. Данните пристигат и в центъра, така там ще има обща картина на цялостното движение в столицата. При задръствания с предимство ще преминават колите на градския транспорт, както и линейки и пожарни, които ще подават сигнал към светофара, а системата ще им осигурява зелено.
По план до края на 2015 г. модерни светофари ще има на 80 кръстовища. Такива вече са факт на Лъвов мост, Семинарията, булевардите "Г. М. Димитров” и "Ал. Стамболийски”. В момента се монтират по бул. "Царица Йоанна”, предстои подмяна на уредбите по бул. "Цар Борис Трети”, бул. "България” и в центъра.
Освен за шофьорите новите светофари ще важат и за пешеходците, които ще трябва да натискат бутон, за да укажат, че искат да пресекат в дадена посока. Очакванията на Столичната община са след въвеждането на новата система да се намали времето за движение с около 25-30 процента. Предварителните анализи показват, че до 7-9 на сто ще спадне консумираното количество гориво общо в града.
По новите светофари ще се монтират и камери, които ще следят не само дали колите не карат с превишена скорост, но и дали минават на червено, както и дали спират на пешеходна пътека, а информацията ще се препраща в КАТ.
27 кръстовища в София на ръчен контрол
18 столични кръстовища се контролират от катаджии целодневно и още 9 при засилен трафик в часовете между 7,30 и 9,30 ч и от 16,30 до 19,30 ч, обясниха от полицията. Там, където има таймери, вместо секунди се появяват буквите "РУ” (ръчно управление). Най-често по този начин работят устройствата на Орлов мост и при Софийския университет. Ченгетата обясняват това с насочването по коридор на линейките и пожарните към южните квартали и летището. Но обикновено стремежът им е да отпушат тапите по направление на булевардите "Цариградско шосе” и "Цар Освободител”, като в същото време тотално се задръстват "Евлоги Георгиев” и "Васил Левски”, тъй като от будките нямат видимост към тях. Подобна е ситуацията и на бул. "България” и пресичащите го булеварди "Гоце Делчев” и "Тодор Каблешков” и "Иван Гешов”.
Освен от будки униформените могат да командват светофарите и от пултове на открито. На новомонтираните устройства също има секции за ръчно управление. Но и при този начин на превключване ченгетата не виждат дали се образуват колони. Така в повечето случаи създават проблеми, отколкото да подпомагат движението. Хаос в трафика настава и когато по някаква причина - ремонт, затваряне на улици заради спортни състезания, шествия и т.н., катаджии бъдат пратени като регулировчици. Една от причините е, че все по-малко шофьори помнят или изобщо познават сигналите.
Според нов закон НСО ще глобява, ако някой пречи на кортежите
Глоби от 300 до 1000 лева ще могат да налагат гардовете от Националната служба за охрана (НСО), ако им се пречи да си изпълняват задълженията. Тези санкции са записани в бъдещия Закон за НСО, който в момента се подготвя за второ четене. Очаква се от бъдещите глоби да пропищят най-много шофьорите, които застават на пътя на кортежите на управниците из центъра на София.
НСО използва трасета, които почти не са променяни още от времето на Тодор Живков. Най-популярното е с кодово име "Мизия” и свързва резиденция "Бояна” с центъра на София, където са сградите на президентството, Министерският съвет и парламента. Маршрутите са съгласувани с КАТ и ченгетата са длъжни да отварят път на колите на властта, като пускат ръчно зелена вълна за НСО и червена за всички автомобили в преките.
През 2007 г., когато Бойко Борисов стана кмет на София, избухна скандал, след като той написа писмо с молба до тогавашния президент Георги Първанов да нареди на НСО да не използва в пиковите часове трасето "Мизия”, защото кортежите пречат на трафика. От президентството отговориха със статистика, че Борисов и гардовете му също често минавали по "Мизия”, когато е бил главен секретар на МВР.