Молдовци доставяли устройството, после изкупували лимузините
Машинка на стойност 30 000 лева е най-новата придобивка на автокрадците от високо ниво. С нея запалването на джиповете от престижна немска марка, която доскоро се славеше като най-защитена от
апашите, вече става като детска игра. Устройството е произведено в Молдова и с него разполагат вече 3-4 групи у нас от Варна, Бургас, Банско. То се нарича командер и влиза в употреба, след като
крадците преодолеят ключалките на автомобила с т.нар тирбушон и влязат вътре в купето. Тогава пускат машинката в действие – тя обучава нов ключ, с който се запалва колата. Тази манипулация при
някои автомобили става за секунди, но при „Мерцедес” доскоро беше невъзможна при улична кражба. Налагаше се крадците само да отключат волана на набелязаното возило и с теглене или бутане да закарат
колата до най-близкия гараж, където за около час вече успяваха да обучат новия ключ.
С новата техника това се случва на място за броени минути.
„Има достатъчно сайтове в интернет, които предлагат техника за крадците. Обикновено този род устройства се поръчват от малки фирми, предлагащи ключарски услуги”, коментира пред „Монитор” началникът
на сектор „Престъпления срещу МПС” в СДВР Ангел Бадънков. Въпросните фирми изпращали свой пълномощник да вземе пратката с машинките за обучаване на ключове, които след това отивали в ръцете на
крадците. Когато пък полицаите отидат на проверка месец след получаване на техниката в ключарското ателие и попитат къде се намира в момента поръчаното устройство, ключарите вдигали рамене и
казвали, че са го изгубили.
Разследващи от СДВР разказаха пред „Монитор”, че не за първи път попадат на молдовска връзка при разследването на автокражбите. Преди известно време в София са идвали двама молдовци, които отсядали
в елитен хотел в района на Народното събрание. Целта на посещението на чужденците била да рекламират пред родните апаши техниката си за кражби, с която разполагат. Освен това молдовците създали и
затворен кръг.
Доставяли машинките за кражби на по-ниски цени, след което изкупували „готовата продукция” на бандитите също с голяма отстъпка. Според разследващите дуото плащало за крадено БМВ, модел Х6, около 8
хиляди лева, след което го изкарвали зад граница. Така и извършителите били доволни, че имат евтина техника и пазар за плячката, и чужденците, защото получавали луксозен автомобил на смешни
пари.
Заедно с двамата молдовци у нас идвал и поляк, който излизал нощно време заедно с крадците и им показвал в реални условия как да работят с техниката. „Учителят” влизал в страната ни с каравана, в
която били скрити и ценните за бандитите устройства за обучаване на ключове. С тях най-търсените на черния пазар беемвета се палели за 15-20 секунди. Заради бумът в кражбите на БМВ и загубите за
застрахователите голяма част от компаниите са се принудили да пращат в сервиз клиентите си, преди да сключат полицата. Там специалисти по електроника правят някои леки, но много полезни срещу
кражби настройки по автомобила.
Така например след промяната в електрониката се получавала куриозната ситуация, че когато крадец влезе в колата и закачи машинката за обучаване на ключ, тя изгаряла. Тогава крадецът не само си
тръгвал с празни ръце, но побеснявал, защото техниката му на цена около 7000 лева отивала на боклука.
„При кражбите на БМВ от модела Х5, които бяха сред най-задиганите, машината за обучаване на ключ се включва в буксата за диагностика, която има 16 крачета, известни още като пинове. Когато пиновете
бъдат разменени, извършителите не знаят къде да си свържат техниката. Това ги обърква и те губят време. Освен това сбъркат ли пина, се връщат със 7000 лева назад, защото машинката им се поврежда”,
обясни пред „Монитор” механик, според когото това е един от най-лесните трикове да собствениците на тази марка да си защитят колите.
Заради вземаните мерки крадците вече отказвали да посягат на беемвета с български номера и атакували основно чужденци, дошли у нас с надеждата, че при тях не са били взети допълнителни мерки за
сигурност.
Как го правят
Машинка за обучаване на ключове с четец (кръглия вляво), до който се доближава новият ключ за палене.С този уред новият ключ, с който се краде колата, се обучава за 10-15 секунди. Устройството се
поставя в буксата за диагностика, намираща се от лявата страна до педалите.Уредът в процес на обучаване.Светналото табло, което всеки крадец се надява да види, след поставяне на новия обучен ключ и
завъртането му. За да си автокрадец на скъпи лимузини, не е необходимо да сте отличен механик или специалист по електроника. Точно 3 стъпки са необходими за запалването на автомобил от място.
Първата е разбиването на ключалките, което най-често става с „тирбушон”. След като влязат в купето, крадците носят командер и два нови празни ключа. Първата задача на крадеца е да свърже командера
към буксата за диагностика в единия край, а в другия край машинката има специален четец за програмиране. До него се допира единият празен ключ, а с другият преди това се дава на контакт. По този
начин се обучава ключът, с който секунди по-късно автомобилът се пали. Редица клипове в интернет показват подробно всички стъпки.
Арменец учи румънци да подкарват М3-ки
Новия ключ за БМВ се допира до четеца на машинката и обучаването отнема секунди. Арменец, който живее във Варна, е един от учителите на автокрадците. През 2009 година той отишъл в Румъния, за да
направи „семинар“ на бандитите от северната ни съседка. Специалистът направо им скрил шапката, след като за секунди успял да запали последния спортен модел М3 на БМВ. Според запознати арменецът
искал да отваря Криминалистична лаборатория във Варна. След като не му позволили, направил подобна в чужбина.
Пласират плячката на ул. „Цар Симеон”
Част от магазините на столичната улица „Цар Симеон” продават авточасти от крадени коли, които са били разфасовани в провинцията, научи „Монитор”. Обикновено, преди да бъдат пуснати в продажба, на
някои от елементите им се изтрива маркировката, за да не може да се докаже, че те са били поставени на автомобил, който се издирва. В една от последните разбити групи е имало четирима крадци, трима
души, които разфасовали колите, и собственик на автоморга, който пласирал някои от частите. Другите отивали по магазините на ул. „Цар Симеон” в София. Някои от автосервизите също работят крадени
части, които намират чрез т.нар. посредници. Когато дойде при тях нова кола за ремонт, за която резервните части са скъпи, те дават поръчката на посредника. Той от своя страна я възлага на някоя от
групичките или наркозависими лица, които минават нощем и търсят подобна част сред паркираните автомобили. Така например парктрониците за предпоследния модел S-класа са сред доста често задиганите
елементи. Воланите, огледалата с подгряване и навигациите също са особено ценни за крадците.
Ангел Бадънков, началник-сектор „Престъпления, свързани с МПС”: Има „ключар” с 9 жилища и нито минута трудов стаж
Г-д Бандънков, какво се краде в момента в София?
Ако доскоро се крадяха само луксозни автомобили, сега се забелязва тенденцията да се задигат колите от среден клас. Сега като гледам бюлетина, виждам, че има „Ауди А4”, „Хонда Си ар ви”, бус
„Мерцедес”, стария „Ленд Крузър”.
За части ли се крадат подобни автомобили?
Основно за части. Колите в София се атакуват от крадци от провинцията. Те идват в столицата около 3 часа след полунощ, крадат и изкарват колите в депа, където се разфасоват.
Къде се пласират след това откраднатите части?
Шофьори с бусове от София отиват в провинцията. Някои от свалените части остават по градовете в морги, други се товарят на бусовете и се пласират в столицата.
През изминалата година имаше ръст в застрахователните измами. Сега каква е ситуацията с тях?
През миналата година 50% от заявените за откраднати коли всъщност бяха застрахователни измами. Сега тази бройка значително спадна. На седмица имаме средно по една такава кола. Вероятно това се
дължи и на факта, че в сектора направихме група, която да се занимава само с измамите.
Застрахователните компании прибягват ли към стари методи за респектиране на автокрадци, които посягат на застраховани автомобили?
Такива методи от две години не се прилагат.
Какъв стандарт на живот поддържат хората, които крадат коли?
Един от крадците на високо ниво разполага с 9 апартамента ново строителство в елитни квартали на София, без да има и една минута трудов стаж. По документи се води, че е ключар.
Манекенка посредник при откуп за кола
Известна манекенка и фотомодел, която е печелила редица конкурси за красота, е била посредник при връщане на автомобили за откуп, съобщиха потърпевши пред „Монитор”, пожелали анонимност. Преди време дамата съдействала при връщането на малък спортен, но изключително желан от жените шофьори модел автомобил. Собственикът възнамерявал да си вземе парите от застраховката „Каско”. Ден след кражбата обаче манекенката се свързала с човек, близък на потърпевшия. „Едни познати имат нещо ваше при тях”, било отправеното послание. След отправената оферта все пак собственикът решил да плати около 8000 лева и да си получи автомобила обратно, тъй като бил поръчково изпълнение и носел сантиментална стойност за човек, който го карал. По данни на полицията обаче кражбите на автомобили за откупи отдавна са отшумели и ако има в момента подобни случаи, те са единични.