Само от налога при автомобилите хазната губи около 100 млн. лв. на година, сочат оценките на данъчните
Министърът на икономиката Божидар Лукарски обяви, че ще търси "най-оптималния" вариант за промените в ДДС, а ставките ще бъдат различни за различните браншове. Какво точно има предвид обаче, така и
не стана ясно.
Въпросите около облагането с ДДС на личното ползване на фирмени активи стават все повече. Икономическият министър Божидар Лукарски, който дотук не бе изразявал позиция по темата, изненадващо
заговори за диференциация по браншове и прилагане на различни режими спрямо различните бизнеси.
Много въпросителни има и около бъдещото искане за дерогация от правилата за прилагане на ДДС при покупката на автомобили. Очаква се днес да стане ясно каква част от ДДС за лично ползване са
начислили фирмите за първия месец на 2016 г. Сумата ще е показателна дали режимът изобщо ще се спазва.
До момента не е имало предложение за диференциация по браншове при облагането с ДДС на личното ползване на активите. Лукарски вчера не обясни в детайли как точно би изглеждало подобно решение. "Ще
се търси най-оптималният вариант за този тип облагане. Най-вероятно щe има диференциация на браншовете и всеки сектор щe се облага с различна ставка", лаконичен бе министърът. От думите му косвено
се разбира, че говори за различен твърд процент от полагаемото се ДДС, който фирмите от даден бранш няма да могат да си възстановят, ако ползват активите и за лични нужди.
В момента финансовото министерство говори за подобна твърда удръжка само при автомобилите. След среща с бизнеса от МФ съобщиха, че България ще иска разрешение (дерогация) от ЕС за прилагане на
директивата с цел да се допусне частично възстановяване на ДДС при покупка на автомобили. Идеята е, че при тях по презумпция се приема бъдещо смесено ползване и ДДС се възстановява в по-малък
размер още при покупката. МФ говори за подобна твърда удръжка в размер до 50% от полагаемата се сума. Тепърва обаче управляващите ще мислят дали този режим ще се прилага и за леките автомобили с
5+1 места. За тях ДДС изобщо не се възстановява именно като превантивна мярка. Ако ще се въвежда удръжка със същата цел, възниква въпросът дали тя не следва да обхване всички автомобили.
В момента няма данни какъв ефект би могла да окаже промяната в облагането върху бюджета, но при изготвянето на дерогацията от България ще се очаква да покаже, че приходите няма да намалеят,
разясниха експерти. От Националната агенция за приходите преди дни съобщиха, че само от злоупотреби при възстановяването на ДДС за леки автомобили, което на хартия е забранено, хазната губи около
100 млн. лв. всяка година. Искането на бизнеса за въвеждане на праг от 50 000 лв., при който личното ползване да се облага, трудно може да се приеме, защото противоречи на характера на този данък,
коментираха експерти. Според тях по същата логика може да се иска хазната да спре да събира ДДС от по-евтини стоки и услуги.