13 Май 2024, 20:46 Днес (12) | Вчера (0)

Местят КАТ до „Църна маца”

19 Септември 2012 08:54 в. Монитор по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 19 септември 2012, 09:04

Основен ремонт на „Цариградско шосе” и улиците в центъра догодина

 

Столичният и областният КАТ ще се преместят догодина на бул. „Цариградско шосе”, край мотела „Църна маца”, съобщи главният архитект на София Петър Диков. Така двата пункта ще бъдат събрани на едно място. В момента столичният се намира в кв. „Дървеница”, а областният – в „Слатина”. Най-вероятно новият им адрес ще е на терен на БАН при караулката на „Цариградско шосе”. В момента екип на арх. Диков прави градоустройствения план, в който ще залегне преместването. Мястото обаче е извън регулация и тепърва трябва да се направи ВиК мрежа. „Все още нямаме конкретен проект и не е ясно колко ще струва преместването на КАТ”, призна арх. Диков. Идеята за това е отпреди 4 години, но досега нямаше осигурено финансиране. Освен преместване на КАТ за догодина е планиран и основен ремонт на бул. „Цариградско шосе”.

Пълна промяна ще има и в района на Женския пазар, в участъка между ул. „Св. Кирил и Методий” и бул. „Тодор Александров”. Предвижда се и пешеходна зона с кафенета и ресторанти. Под земята е планирано изграждането на подземен паркинг, като броят на местата в него все още се уточнява. „По предварителни данни обновяването само на втория етап от пазара ще струва между 4 и 5 млн. лв.”, пресметна председателят на стопанската комисия в Столичния общински съвет Николай Стойнев. „Правим проекта за кандидатстване за финансиране по европрограма „Джесика” и до края на годината трябва да проведем търг и да изберем изпълнител”, обясни Петър Диков. Първата част от тържището - от бул. „Сливница” до ул. „Св. Кирил и Методий” - беше ремонтирана миналата година. Там бяха сложени камери, сменени масите и покривите, плочките, беше обновена и административната сграда. Ремонтът глътна 850 000 лв. и беше за сметка на общинската фирма „Пазари Възраждане”.

През следващите две години ще се ремонтира и центърът  на София. „Идеята е централната част на столицата, в рамките на така наречия малък ринг - образуван от булевардите „Сливница“, „Опълченска“ и „Левски“, да бъде реновирана. Ще бъдат подменени тротоарите, пътните настилки и уличното осветление”, обясни арх. Диков. В момента се ремонтира бул. „Витоша”, който вече е пешеходна зона и се премахват трамвайните линии. Там има нови настилки, кашпи, малки кръгови движения, ново осветление. Няма да има обществена тоалетна, защото живеещите на най-скъпата българска улица не искаха край домовете им да се носят неприятни миризми. 

В следващите 2 години Столичната община ще започне масово изграждане на спортни обекти към училищата, увери още главният архитект на София. Вече е стартирала работата и по новия спортен комплекс в Зона Б5, на мястото на терен на общинската фирма „Спортна София”. 

 

Новото гробище край Казичене

София ще има ново гробище в района на село Казичене. „Теренът, който сега оглежда общината, е държавна земя в близост до частните, които преди време бяхме определили за тази цел”, каза преди няколко месеца арх. Петър Диков. 

Селяните обаче негодуваха срещу изграждането на гробище в землището на Казичене. Другият проблем с частните земи, освен че кметството трябваше да извади пари и да ги отчужди, беше, че част от тях са в „Натура“ зони. 

Докато се осъществи проектът за новото гробище, общината ще откупи 40 дка за 2-3 години. „На първо време приключваме отчуждаването на 10 дка до дома на покойниците в „Бакърена фабрика”. С 15 дка ще се разширят гробищата в „Малашевци”. За отчуждаване на имотите са заделени 2 млн. лева от общинската хазна. 

 

В Пловдив Бивши казарми стават бизнес парк

В Пловдив за развитие на жилища е определен участък между мостовете на река Марица. Квартал „Гладно поле” в Пловдив, който е обособен на мястото на бившите казарми, е определен за зона за икономическо развитие и в нея може да се появи бизнес парк. Районът около Централната жп гара и прилежащите й територии бе избран като най-подходящ за зона за сгради с административно и обществено предназначение. Най-голям периметър обхваща т.нар. социална зона – с жилища. Тя се намира в централната градска част на Пловдив между мостовете над река Марица от панаира до Адата, бул. „Цар Борис ІІІ Обединител”, „Източен” и „Княгиня Мария Луиза”. Тези зони - икономическа, за обществено предназначение и социална, са записани в плана за интегрирано градско развитие и възстановяване на Пловдив. 

Без него не може да се кандидатства за финансиране по европейските програми за 2014 – 2020 г. За този период община Пловдив очаква да получи от ЕС над 500 млн. лв. безвъзмездни средства. Предстои планът за развитие на града под тепетата да бъде внесен за одобрение в строителното министерство. 

Варна чака 800 млн. лв. от ЕС

Между 500 и 800 млн. лв. е сумата, на която Варна смята, че ще може да разчита през следващия програмен период за реализацията на своя план за градско възстановяване и развитие. Парите трябва да са за проекти по Оперативна програма „Градско развитие“, които тепърва ще се уточняват. 

За развитието на бизнес е набелязана Западна промишлена зона. Там може да се концентрират икономически дейности, а има и свободни терени. Центърът на морската столица ще остане като място за обществени сгради. Североизточната и югозападната части на града са набелязани също за развитие на административни сгради и недвижими културни ценности. За изграждане на обществени сгради се планира и територията на „Максуда“. Това обаче не значело, че хората, които живеят там, ще бъдат изселени.

През 2014-2020 г. трябва да се благоустроят кварталите „Младост“ и „Владиславово“. Те са в социалната зона, в която ще влезе и ромската махала и централните варненски гробища. Експертите, правили интегрирания план за градско развитие на Варна, смятат, че трябва да се търси вариант да има втори мост, алтернативен на Аспаруховия. 

Сменят плочките пред НДК

Градинката пред НДК ще бъде обновена изцяло, а столичани ще решат съдбата на паметника. Ремонт на градината пред НДК планира столичното кметство. „Предвиждаме цялостно обновяване с изграждане на напоителна система, с подмяна на настилки, с решаване на въпроса и за паметника „1300 години България”, каза главният архитект на столицата Петър Диков. Бъдещето на монумента ще бъде решено след обществено допитване. Шатрата пред Централна гара, станала известна като „гащите на Софиянски”, пък ще бъде преместена. Засега не е ясно кой ще я вземе – спортното или военното министерство, и за какво ще бъде използвана занапред. Получателят ще трябва да демонтира шатрата за своя сметка. „Догодина софиянци ще разполагат с обновена железопътна гара и променено пространство пред нея”, припомни арх. Диков и уточни, че обновяването й ще се прави от транспортното министерство с европари. 

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 13 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8144
GBP 2.4796 2.4887 2.2727
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив