24 Април 2024, 17:40 Днес (12) | Вчера (6)

Може да не викате застраховател при лека катастрофа

02 Юли 2012 08:55 в. 24 часа по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 2 юли 2012, 08:57

Попълвате протокол с подпис от двамата шофьори

Когато попълните бланката, обадете се в МВР или на телефон 112. Така ще регистрирате произшествието. Това е задължително, за да признае застрахователят валидността на протокола. Накрая разделете бланката. Първият и последният екземпляр остават за виновния водач и той ги представя пред застрахователя си по "Гражданска отговорност". Вторият се взема от пострадалия и с него той предявява претенцията си за обезщетение.И двамата шофьори трябва да попълнят двустранния протокол, без да разделят екземплярите, защото са на химизирана хартия. На празното място може да се начертае схема на произшествието.

Когато попълните бланката, обадете се в МВР или на телефон 112. Така ще регистрирате произшествието. Това е задължително, за да признае застрахователят валидността на протокола. Накрая разделете бланката. Първият и последният екземпляр остават за виновния водач и той ги представя пред застрахователя си по "Гражданска отговорност". Вторият се взема от пострадалия и с него той предявява претенцията си за обезщетение.Ако претърпите леко произшествие по пътищата през лятото, има шанс да си спестите време и нерви. Стига виновният (независимо дали сте вие, или другият водач) да има валидна "Гражданска отговорност" и двамата да сте на едно и също мнение за причините за инцидента. Другото основно условие е колите да се движат. Трябва да сте наясно също как се попълва двустранен констативен протокол (ДКП).

Той е достатъчен за удостоверяване на случката. Спестява чакането на КАТ, не води до глоби за виновния, а и улеснява завеждането на щети пред застрахователите.

Оказва се обаче, че голяма част от шофьорите не са наясно кога и как се попълва този протокол. Освен това им се вменяват задължения от застрахователя, които са недопустими, става ясно от указания на Комисията за финансов надзор.

Двустранен констативен протокол може да се попълни, когато пътното произшествие е причинило само материални щети, няма пострадали и тези щети не възпрепятстват движението на автомобила на собствен ход. Щетите не трябва да попадат и в изключенията, които забраняват движението на автомобила по закон. Към тях спада неизправност по спирачната система, на съединителя, има изтичане на гориво или увредена джанта, липсват огледала за обратно виждане, не работят чистачките по време на дъжд или снеговалеж, няма светлини през нощта и т.н.

Условие да се попълни двустранен констативен протокол е също двамата водачи, участвали в пътното произшествие, да са съгласни за обстоятелствата по възникването му. Те трябва да имат единодушие как се е стигнало до него, т.е. причинителят трябва да си признае вината. Плюсът е, че това не му носи санкции и глоби, нито отнемане на точки.

Ако единият водач е видимо пиян, не се пристъпва към попълване на двустранен протокол. Нужно е другият шофьор да уведоми КАТ, които да констатират каква е концентрацията на алкохола или на упойващото вещество. В случай че това не е доказано с документ, застрахователят няма право да предявява регресен иск срещу водача, за когото се смята, че е почерпен, ако е причинител на катастрофата.

При сключването на "Гражданска отговорност" заедно с полицата застрахователят дава стандартен формуляр на двустранния протокол.

Той е в три екземпляра и се попълват едновременно. Веднага след това уведомявате по телефона управлението на МВР, на територията, на което е станало произшествието. Когато обаждането е чрез 112, регистрацията става автоматично. 

Според нормативната уредба срокът за уведомяване на застрахователя за настъпването на събитие и представянето на протокол е 7 дни. Някои компании обаче държат това да става веднага след катастрофата. Нарушение е изискването срокът да е по-къс от 7 дни, казват от КФН.

Оттам са категорични, че е недопустима практиката на някои застрахователи да изискват клиентът да ги уведомява веднага след настъпване на събитието дори преди съставянето на двустранния протокол. Оттам допълват, че водачите не могат да се задължават да търсят съдействието на застрахователя.

Той няма право да откаже обработването на претенция, тъй като протоколът е годно доказателство, стига да е съставен правилно. От финансовия надзор са категорични, че е недопустимо изискването на някои дружества застрахованият задължително да изчаква техен представител на мястото на произшествието и той да прави оглед и да помага при съставянето на ДКП.

Тази практика ограничава както правото на застрахования да се възползва от пълния 7-дневен срок, за да уведоми застрахователя, така и ограничава правото му да установи самостоятелно и в съгласие с другия участник в ПТП обстоятелствата относно настъпването на произшествието, е позицията на надзора.

Освен това така се ограничава правото на потребителите да уредят бързо отношенията. Отнема им се правото на придвижване, защото не могат продължат по пътя си веднага.

В указанията на някои протоколи пише още, че водачът не трябва да признава вина, докато не дойде представител на застрахователя, което също е недопустимо според КФН.

Правото на застрахователя е след завеждането на щетата да си направи проверка за събитието и да се произнесе дали ще плати обезщетението, или ще откаже мотивирано. Шофьорът с повредена кола не трябва да уведомява застрахователя на виновния. 

Недопустимо е също така увреденото лице да се задължава да уведомява застрахователя на виновния водач, както искат някои компании. Основната причина е, че няма договорни отношения между тях. Пострадалият може да предяви иска си за обезщетение по различен начин в законовия 5-годишен давностен срок, не непременно срещу дружеството. Той може да предяви претенция непосредствено срещу застрахования, срещу неговия застраховател по "Гражданска отговорност" или срещу своя застраховател, ако има такъв, или въобще да не се възползва от това си право. Не се допуска още изискването застрахованият заедно с увредения водач съвместно да уведомят застрахователя на виновния водач, както и да представят за оглед двете превозни средства и шофьорските книжки.

Подпис и от двамата шофьори на протокола 

В едно от полетата (обикновено вляво) на ДКП се описват данните на виновния водач, номера на полицата му, а в другото (вдясно) - информацията за пострадалия. В средата има списък с изброени обстоятелства за възникване на произшествието. Зачертава се там, където е необходимо. Отдолу може да се начертае схема за това как е станал ударът и къде са пораженията. Всеки от шофьорите се подписва.

Виновният водач (този, чиято "Гражданска отговорност" влиза в сила) взема първия и третия екземпляр. На гърба на третия екземпляр има доклад до застрахователя, който също се попълва. Там се описват подробности за шофьора, неговото състояние, собствеността на автомобила, както и детайли от катастрофата. 

Двете бланки се представят на застрахователя. Втората остава за пострадалия. С нея той предявява претенцията си за получаване на обезщетение. Това може да стане със завеждане на иск срещу застрахователя на виновния, срещу него самия или пред своя застраховател, ако има "Каско". В този случай двете компании уреждат отношенията си и застрахователят на пострадалия превежда парите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8323
GBP 2.4796 2.4887 2.2729
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив