Искаме документи без електронен подпис
До няколко месеца столичани ще могат да си поръчват онлайн няколко вида документи от Столична община. Тогава ще заработи електронен портал за услуги. На по-късен етап ще могат и да получават
документите по имейла си и да си спестят напълно разходките до районното кметство. Това съобщи секретарят на Столична община Ралица Стоянова за "Монитор”.
В портала ще се влиза през сайта на кметството www.sofia.bg. Първоначално в него ще се предлагат само няколко услуги, и то само в някои района на София. "Целта е услугата първо да се тества, за да
няма срив в системата”, обясни Стоянова. Кои ще са първите услуги ще зависи от това платформата на кметството с чия база данни ще пасне първо - с тази на ГРАО или с някоя друга. Много е вероятно
обаче столичани първо да могат да подават заявления за постоянен или настоящ адрес, за семейно положение и други, свързани с гражданското състояние. За целта обаче няма да е задължително да имат
електронен подпис, който е скъп. Който го има обаче, ще може да го ползва. Другите два варианта за поръчване на документ от граждани без електронен подпис са с изпращане на есемес на даден
телефонен номер или ползване на специални чип карти.
Гражданите, които искат да ползват джиесемите си, ще пращат съобщение и ще получават на мобилния си телефон код за достъп, който да впишат в портала.
След въвеждането на електронното подаване на заявления софиянци ще си спестяват разкарването до районната община, за да подадат заявление за документ за семейно положение например, който винаги се
изисква от банките при теглене на кредит. "Ще се спести първото разкарване за заявяването на услугата, чакането по опашки, съобразяването с работното време – все досадни неща”, обясни Ралица
Стоянова. После обаче гражданинът ще трябва да отиде до районната община, за да си получи документа. Притежателите на електронни подписи ще ги имат направо на имейлите си.
Електронните документи няма да са с подпис и печат за разлика от хартиените. Ако човек иска обаче, ще може да си получи традиционния документ на гише. За промяна на адресната регистрация ще трябва
в портала да прикачи и сканиран нотариален акт. Удостоверенията за постоянен адрес ще се вземат от гише, като се носи оригиналният нотариален акт за справка.
Как ще става плащането на услугата? През портала на общината. Столичани ще могат да плащат за експресна поръчка – до 24 часа, бърза – до 3 дни, и за обикновена – до 5 работни дни. Все още обаче се
прави синхронизиране с финансовото министерство, за да може плащанията да са защитени от незаконни пробиви.
"Предвижда се в портала на Столична община да се качи на едно място приемните часове на районните кметове, защото сега, за да се получи тази информация, трябва да се отворят сайтовете на 24-те
района в София”, допълни Ралица Стоянова. Ще се прави и електронен регистър на обществените поръчки. В него ще има данни за това кога е сключен договорът с изпълнителя, какъв е срокът например за
извършването на ремонт на пътя, на детска градина или училище, както и колко пари ще получи частникът от кметството. Сега в сайта на общината има регистри на общинската собственост, на даренията,
за концесиите и други.
На сайта на направление "Архитектура и градоустройство” пък има регистри на разрешенията за строеж, на въведените в експлоатация сгради, на разрешенията за поставяне на рекламни и информационни
табели, на заповедите на строителния контрол, на архитектурните документи и т.н. София беше първата община в страната, която електронизира кандидатстването за детски градини на www.kg.sofia.bg.
Слаб интерес към заявките за автобусни карти
Столичани могат да проверяват в нета кога автобусът ще мине през най-близката им спирка. Само 620 са подадените електронни заявления за карти за градски транспорт в София. Услугата се предлага от
Центъра за градска мобилност (ЦГМ) от повече от година.
Документът се подава на www.sofiatraffic.bg. Прикачва се цветна портретна снимка, вписват се трите имена, ЕГН, постоянният адрес, имейл и телефон за връзка. Отбелязва се и дали картата е по редовна
или по преференциална тарифа. Можете да заявите от кое бюро за абонаментни карти искате да си получите документа за пътуване и на коя дата. Услугата позволява да поръчате картата, а на другия ден
да си я вземете. На гишето обаче се заявява за кои линии – автобусни, тролейбусни, трамвайни или за метрото, е документът за пътуване.
"Услугата се предлага от повече от година, но почти няма желаещи да я ползват. Досега сме издали само 3 - 4 карти след подадени през сайта заявления”, обясни служителка в бюрото за абонаментни
карти на Сточна гара. Тя допълни, че личните данни не се предоставят по никакъв начин на външни лица, а телефонът е нужен, в случай че собственикът на картата я изгуби, да се свържат от ЦГМ с
него.
През сайта www.sofiatraffic.bg може да се подават и електронни заявления за винетки за паркиране в центъра. Има карта на синя и зелена зона в столицата. Освен това на www.sofiatraffic.bg има и
разписанията на всички надземни линии на масовия градски транспорт плюс виртуални табла, на които се отчитат и закъсненията.
Най-често предлагат проверка на налози
Най-честата услуга, която предлагат общините, е онлайн проверка на данъци и такса смет. Тя се поддържа в София, Пловдив, Варна, Русе, Велико Търново, Дупница и други. В някои от изброените градове
дори данъци могат да се плащат онлайн. От услугата в Търново се възползват 30 на сто от данъкоплатците.
Другата честа услуга, която предлагат общините, е онлайн кандидатстване за ясла и детска градина. Освен в София услугата се предлага във Варна, в Пловдив, Русе и др.
В Пловдив предстои да бъдат въведени получаване на удостоверения за: осигурителен доход, трудов стаж, настойничество и попечителство или за вписване в регистъра на населението, също по електронен
път.
Във Велико Търново по електронен път гражданите могат да получават информация за предстоящи инициативи, обявени обществени поръчки, работата по европейски проекти, културния афиш на общината. Чрез
електронните системи търновци могат и да следят сметосъбирането, снегопочистването и обществения транспорт.