До 1 млн. лв. може да стигнат глобите за лъжливи намаления
Последният петък на ноември е чакан цяла година от търговците по света, а от няколко години и у нас. Известният като "Черен петък” ден е шанс за изгодни покупки с големи намаления, но често има и
измами, предупредиха експерти.
"Очаква се много магазини и интернет търговци да обявят големи проценти намаление на стоките, но са възможни и нарушения”, коментира Димитър Маргаритов, шеф на Комисията за защита на потребителите.
Например почти всички столични молове пуснаха брошури, с които техните наематели декларират, че ще предложат намаления от 20 до 60-70 на сто. Същото обещават и сайтове за интернет търговия.
"Внимавайте, защото в предишни години сме регистрирали нелоялни търговски практики, както с нереални промоции, така и с придаване на "изключителни” качества на продукти, за които се оказва, че не
са толкова уникални”, заяви Маргаритов. Друго нарушение било, че се правят големи кампании за продажба на продукти, за които се твърди, че са пуснати в малки количества, а то не е така.
От Комисията за защита на потребителите предупредиха, че инспекторите ще следят стриктно за спазване на правилата. Така при деклариране на определен процент намаление - например 50%, трябва ясно да
е посочена цената, от която се получава то. Освен това стоката трябва да е продавана на старата цена минимум 30 дни.
Много търговци вдигат нереално цените дни преди "Черния петък” и после слагат огромни проценти за уж отстъпки.
Експертите на Комисията за защита на потребителите съветват клиентите да се информират подробно за условията, при които се извършват сделките в този период. И чак тогава да се "изкушават” от
примамливите предложения на търговците.
Например потребителите трябва да са внимателни дали покупката на "Черния петък” няма да ги обвърже и с дългосрочни отношения с търговеца. Освен това трябва да се проверява и дали няма допълнителни
"скрити” суми.
При онлайн пазаруване експертите препоръчват първо да се направи щателна проверка за търговеца отсреща. Да се види има ли посочен адрес, телефон, електронен адрес. Хубаво е да се отделят и няколко
минути за отзиви от предишни потребители за дейността на интернет търговеца.
Съветваме и хората да се поинтересуват дали интернет магазинът може да достави стоката в разумен срок, както и дали е в състояние да осигури гаранционната ѝ поддръжка, казаха от Комисията за
защита на потребителите.
Всъщност някои търговски обекти и вериги магазини обявиха по-ранен "Черен петък”, още на 20 ноември. Според комисията тогава анонсираните намаления в рекламните брошури са отговаряли на реалните
отстъпки. В няколко единични случая обаче е установено, че върху етикетите е имало само стара цена и процент отстъпка.
Непосочването на новата цена в левове обаче е нарушение, защото клиентът не е длъжен да ходи с калкулатор и да смята.
На тези търговци са дадени предписания. Те ще бъдат проверени и повторно, за да се види дали са станали изрядни. Глобите на Комисията за защита на потребителите стигат до 50 000 лв.
Комисията за защита на конкуренцията също ще следи дали търговците са лоялни. При предишни кампании антимонополният орган започна процедури срещу някои големи търговци, главно онлайн.
Санкциите на КЗК за "нелоялни търговски условия” може да стигнат до 10% от оборота на компанията нарушител за предишната година.
Това означава, че глобата може да мине 1 млн. лв.
През миналата година КЗК наложи глоба от 551 хил. лв. на румънската "Данте интернешънъл”, която продава стоки чрез сайта еМАГ.
Тогава комисията установи, че рекламните послания "Black Friday - денят с най-много и най-големи намаления през годината” и "Само днес получаваш най-много и най-големи отстъпки през годината” като
част от кампанията "Черен петък" са имали заблуждаващ характер за начина на формиране на крайната цена за потребителите.
Магазини с оферти със стари намаления.
По магазините могат да бъдат открити дрехи и обувки с 80% намаление от цената. Те обаче са от колекции, които са били актуални през минали години, показа проверка на "24 часа”. Другите артикули,
които могат да бъдат купени с голяма отстъпка, са тези от лятото или пролетта.
Дрехите и обувките, които са от сегашния сезон, са на редовни цени по моловете. Същите продукти могат да бъдат намерени в сайтовете на конкретните марки, където вече са намалени с от 20 до 50%,
става ясно от проверка на онлайн магазините.
В един от столичните молове, в който наскоро имаше голямо намаление, можеха да бъдат открити артикули с отстъпка от 50%. От етикетите им обаче става ясно, че са от колекции от 2014 г.
Според големи вносители българските търговци предлагат дрехи със закъснение в сравнение с други европейски страни. Зареждането ставало с колекции, които са с поне една по-стара от най-актуалната.
Тези артикули се купували с големи намаления, а у нас се предлагали на редовни цени.
В САЩ вече се отказват от "Черния петък”
От 1-2 години в САЩ има нова тенденция, все повече магазини се отказват от традиционните намаления за "Черния петък”. Сред последните такива компании е веригата за туристически спортни стоки REI,
съобщи Financial Times.
Подобни решения се оказват хитър маркетингов ход. Потребителите в САЩ и Великобритания вече били уморени от традиционните кампании за голямо пазаруване около Деня на благодарността и предпочитали
да си останат вкъщи или да почиват със семейството, вместо да се редят на опашки. Всъщност "Черният петък” възниква именно заради четиридневната почивка в САЩ за Деня на благодарността - четвъртият
четвъртък от месец ноември.
Тя генерирала приходи от около 50 млрд. долара годишно за търговците в Щатите, но през последните 2 г. тези продажби намаляват, показват данни на организацията на ритейлърите в САЩ.
Тази година 50 000 души са подписали петиции веригата JC Penney да остане затворена този петък и да остави служителите си да прекарат празниците със семействата си. Други вериги като Staples,
Nordstrom, Costco и TJX вече обявиха, че ще останат затворени на Деня на благодарността.
В Съединените щати текат и кампании за създаване на нови, некомерсиализирани традиции за празника. California State Parks и Save the Redwoods например са предложили свободен достъп до природните
паркове, което се радвало на голям интерес сред потребителите.
Има няколко групи стоки, които не бива да се изкушавате да си купувате на "Черния петък”, съветват пък анализатори от Market Watch.
Сред тях например били зимните дрехи. Наблюденията показвали, че през януари големите магазини предлагат отстъпки до 70% от цената им в опит да освободят място за новите колекции.
Друга група стоки, които трябвало да се избягват, били детските играчки. Причината е, че търговците запазвали най-големите отстъпки за дните около Коледа и Нова година, когато били и най-големите
им продажби.
Същото се отнасяло и за спалното бельо. През януари можели да се намерят чаршафи на по-изгодни цени. Преди Коледа много хора се подготвяли да посрещат гости и купували сега, заради което офертите
не били много добри.