Плащаме двойно, ако караме над 60 дни в чужбина
Шофьорите, които ползват леки коли само с електрически двигател, плащат задължителната застраховка „Гражданска отговорност” по най-ниската тарифа. Обикновено полицата е най-евтина за автомобилите с
обем на двигателя до 1300 кубика и струва около 170 лв. От тази цена могат да се възползват и собствениците на електромобили, показа проверка на „Монитор” в тарифите на застрахователните
дружества.
Автомобилите, които са само с електрически двигатели, без хибридните модели, са освободени и от местен данък за притежаване на моторно превозно средство. В момента този налог за София е между 50 и
100 лв. и зависи от мощността на двигателя на автомобила и годината на производство.
Застрахователите предлагат различни отстъпки от цената на „Гражданска отговорност” и за стандартните леки коли, става ясно още от тарифите на дружествата. Например полицата може да бъде с до 25 на
сто по-евтина,
ако шофьорът плати цялата премия на веднъж. При повечето застрахователи обаче тази отстъпка е от порядъка на 10-15%.
Задължителната полица излиза по-евтино също ако има сключена застраховка „Каско” за колата. Тогава отстъпката в цената по „Гражданска отговорност” може да достигне 15 на сто. Такова е намалението и
ако в продължение на две години водачът на автомобила не е имал пътно-транспортно произшествие. При някои дружества застраховката е със 7% по-евтина за лекари, медицински сестри, учители, военни,
полицаи и държавни служители.
От тарифите става ясно още, че дружествата са затегнали условията за шофьорите, които често карат колите си зад граница. При някои компании „Гражданска отговорност” е два пъти по-скъпа, ако
шофьорите ще ползват автомобила си в чужбина повече от 60 дни в рамките на годината. Това означава, че ако в момента премията за
лек автомобил с обем на двигателя между 1300 и 1600 кубика е около 210 лв., при много пътувания в чужбина цената може да скочи до 420 лв.
Някои дружества продават задължителната застраховка на 500% по-висока цена за физически лица, които имат над четири превозни средства. Други компании предлагат значителни надбавки на цената за
увеличен риск, без да посочват какъв точно е той. В този случай цената на полицата също може да скочи близо пет пъти. Според застрахователите завишен риск има, ако колата ще се управлява извън
България.
Според експерти застрахователите са повишили цените заради зачестилите случаи, при които коли с български регистрационни номера се карат масово в Румъния, Гърция и Македония. Продължава и
практиката, при която български граждани дават имената си на румънски собственици, за да регистрират на тях автомобилите си. Това се прави заради по-ниската цена на „Гражданска отговорност” у нас.
При катастрофи зад граница обаче се присъждат високи обезщетения, които трябва да бъдат поети от българските застрахователни компании.