Колите минават три пъти по-бързо заради умните светофари
Пресичането по кръстовищата в столицата ще става вече само след натискане на жълто копче. Бутонът ще намали висенето за зелен сигнал с 30 секунди. Новият начин за пресичане е част от системата за
управление на трафика, която в момента се изгражда. "С натискането на бутона се заявява наличието на хора, които искат да пресекат”, обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов.
Така ако на кръстовището няма пешеходци, зелено ще свети само за шофьорите. "Въведени са и системи за оповестяване на пешеходците”, обясни Христов. Три премигвания пък ще ни подсказват, че зеленото
изтича. За хората с намалено зрение ще има и звуков сигнал. От общината обмислят и дали да поставят специални плочки и допълнителни звуци на копчето, за да не се нуждаят слепите хора от
помощ.
Новите бутони вече са поставени на кръстовището на Семинарията, по булевардите "Г. М. Димитров” и "Стамболийски”. Хората обаче масово не знаят за нововъведението и се нервират, докато чакат
светофарът сам да светне.
На бутони ще премине и пресичането по бул. "Царица Йоана” до броени дни. През тази година поетапно ще изградим системата за управление на трафика на 80 кръстовища, обясни Христов. Следващите в
списъка с умната система ще са булевардите "България” и "Цар Борис III” и улиците в центъра на града. Така до края на 2016 г. интелигентни кръстовища ще станат 170.
Всички умни светофари ще се следят денонощно в Центъра за управление на трафика, който трябва да е готов през следващия месец. В него различни експерти и пътни полицаи ще дебнат за нарушители, но
ще следят и движението по софийските улици.
Умните светофари ще пускат колите три пъти по-бързо през тези кръстовища. Ако преди от точка А до точка Б сме стигали за 10 минути, интелигентната система за управление на трафика ще намали времето
за преминаване най-малко до 7 минути. На кръстовището на Семинарията са преминавали около 30 000 коли за 15 минути, а след ремонта на "Черни връх” автомобилите са два пъти повече, но чакат до 4
минути, даде за пример Христов. В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани датчици. Устройствата ще се поставят на двеста метра и ще броят колите.
По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение. Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища. "С реализацията на проекта въглеродните емисии
ще паднат с около 25% годишно заради по-малкия престой в задръствания”, каза Христов. Освен това ще намалее между 7-9% консумацията на гориво за автомобилите. По този начин инвестициите в
новата система ще се отплатят косвено през следващите 7-8 години.
Инвестициите за модерната система за управление на трафика ще се реализират със заем от 10 млн. евро, изтеглен от Европейската инвестиционна банка.
КАТ ни дебне от светофара
Столичният КАТ ще следи за нарушенията по пътищата от 170 супермодерни и умни светофара. Устройствата освен, че ще контролират движението, ще снимат и за превишена скорост по ключовите артерии в
София. Новите устройства ще пресмятат средната скорост между две кръстовища и ако тя е по-висока от позволената, могат да подават сигнал на камера, която ще снима за нарушители. Устройствата са
част от интелигентната система за управление на трафика в София, която трябва да е готова догодина. Теоретично камерите могат да следят не само за превишена скорост, но и за минаване на червено,
спиране на пешеходна пътека и всякакъв тип нарушения, включително издирване на откраднати автомобили, обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов. Подобен тип системи управляват трафика и
дебнат за нарушители в редица европейски градове.
Зелени вълни за линейки и пожарни
Зелени вълни ще пускат първо линейки и пожарни по 170 ключови булеварда в столицата. Те ще са част от новата система за управление на трафика в града. Светофарите ще се регулират така, че да
осигурят по-бързото им преминаване. За целта на уредбите ще бъдат монтирани специални устройства, а датчици ще се сложат на специализираните автомобили. В момента се правят списъци на колите и се
посочват маршрутите им, за да може през септември да се се пуснат зелени вълни по първите около 50 кръстовища в града. "Ставаме свидетели как хора губят своя живот, защото не са успели да получат
помощ навреме. Това е един много важен приоритет, който ще бъде съществена част от системата”, обясни вчера зам.-кметът по транспорт Любомир Христов.
На по-късен етап системата ще се надгради и ще включи и всички 750 превозни средства - автобуси, тролеи и трамваи. Основната цел е да се оптимизира движението на превозните средства на градския
транспорт, както и да повиши ефективността и да се намалят закъсненията. В момента заради задръстванията в пиковите часове рейсовете и тролеите закъсняват от 3 до 10 минути.