Често дори собствениците не знаят, че имуществото е блокирано
Запорирани заради дългове коли се продават на нищо неподозиращи клиенти. Причина за това е дупка в законодателството, заради която нотариусите, които най-често изповядват сделките за продажба на
МПС-та, нямат връзка с регистъра на КАТ. Само в него обаче се вписват запорите, които съдебен изпълнител или друг държавен орган е наложил върху автомобилите.
За проблема пред "Монитор” разказа председателят на Съвета на нотариусите Красимир Катранджиев. Той допълни, че заради липсата на система понякога и самите собственици на автомобилите не знаят, че
върху тях е наложена възбрана.
По този начин дори сделката за попкупко-продажба да е извършена в нотариална кантора, собственикът на колата разбира, че тя е възбранена, едва когато купувачът на возилото отиде до КАТ, за да
регистрира МПС-то. Обикновено тогава служителите на Пътна полиция съобщават на новия собственик, че няма как да си прехвърли колата на свое име. За да се случи това, е нужно институцията, наложила
възбраната, да се обади в КАТ и да вдигне запора. Това може да се случи обаче едва когато старият собственик на возилото си плати задължението. Много често обаче колата е оценена на много по-висока
стойност от тази, на която в действителност е продадена. Така дори и да внесе парите, които е взел от сделката, собственикът на возилото продължава да бъде длъжник.
Съветът на експертите е при покупка на автомобил новият собственик да спазва законния 14-дневен срок за регистрация на сделката пред КАТ. Така има по-малка вероятност покупко-продажбата да бъде
обявена за недействителна. В практиката често се получава новите собственици на автомобили да не регистрират в КАТ сделката и тогава задълженията на стария собственик могат да бъдат наложени върху
колата. В такъв случай
доказването на собствеността става само с нотариално заверен договор. Има вероятност сделката да бъде обявена за нищожна и ако пред съда се докаже, че предишният собственик вече е знаел за
задълженията към държавата и въпреки това е продал автомобила.
Друг съвет на нотариусите е преди подобна сделка купувачът да изиска от собственика на колата да извърши пред него проверка в КАТ дали има наложен запор. Проверката трябва да се извърши по
месторегистрацията на автомобила, тъй като различните дирекции на КАТ нямат единна връзка помежду си. Така ако колата е регистрирана в Плевен, но се извърши проверка в София, може да излезе, че тя
е "чиста”, въпреки че върху нея е наложен запор, обясниха експерти.
Друг вариант е да се направи анекс към договора, че ако се окаже, че колата е под запор, новият собственик да има право да развали сделката в рамките на около седмица. Може да се заложи и условие,
че плащане ще има, след като се пререгистрира автомобилът в КАТ. Това важи обаче само ако за колата се плаща в брой и не е била обект на бартерна сделка.
Нотариус Румяна Падалска: Ще си платим, ако ни разрешат достъп
Няма как да знаем дали има наложен запор или не върху който и да е автомобил, защото нямаме достъп до базата данни на КАТ. Това заяви пред "Монитор” русенският нотариус Румяна Падалска.
"Ако някой ни разреши това – прекрасно, ще си платим, ще проверяваме и ще знаем!”, обясни още тя. Юристката разказа, че дори лично да отиде в КАТ и да поиска информация за наложен запор върху
автомобила във връзка с някаква сделка, няма да й я дадат.
"Лично собственикът трябва да отиде, за да провери и да му отговорят”, допълни нотариусът. Тя разказа, че понякога дори и самият продавач не знае, че колата му е запорирана, и остава изненадан,
като разбере.
"В тези случаи не бихме могли да го укорим в някаква недобросъвестност”, уточни Падалска.
"Има инициатива в Нотариалната камара да получим достъп до базата данни на КАТ, но въпреки нашите искания все още не ни дават тази възможност, разказа още русенският нотариус.
Димитър Танев, член на управлението на Нотариалната камара на България: Гражданите не са добре защитени
Правата на гражданите, които са купили запориран автомобил, все още не са добре защитени. Причината е, че по закон, когато се налага запор, няма изискване да се уведомяват трети лица, обясни пред
"Монитор” Димитър Танев от управлението на Нотариалната камара на България. Той припомни още, че няма публичен регистър на наложените запори. За да се получи такава информация, трябва да се изпрати
писмо до КАТ.
Според Танев този проблем може да се реши, като чрез законови промени се предвиди регистърът да се поддържа от КАТ. Другата възможност е с това да се заеме Нотариалната камара, като данните с
наложените запори станат част от информационната система на организацията.
"Едновременно с това нотариусите може да извършват и регистрацията на автомобилите”, коментира Танев. Според него това ще е по-удобно за хората. Танев обясни още, че продажбата на запориран
автомобил може да бъде обявена за недействителна. Това може да се случи след съдебен процес, което е свързано с доста време и разходи.