30 Ноември 2024, 14:46 Днес (0) | Вчера (2)

Проектът за публичните финанси изобилства от скандални разпоредби

23 Юли 2012 08:52 в. Сега по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 23 юли 2012, 09:25

В него се предвижда премахването на финансовите резерви по бюджетите на парламента и съдебната власт

Публикуваният работен вариант на новия законопроект за публичните финанси, от който се очаква да повиши прозрачността и да гарантира целесъобразното изразходване на парите на данъкоплатците, е пълен с пропуски и спорни разпоредби. Проектът е представен за обсъждане с отсъстваща ключова глава - административните наказания за нарушения на финансовата дисциплина. Освен това ще се обсъжда насред отпуските и според законодателната програма на МС трябва да влезе за гласуване в кабинета до края на този месец.

В мотивите авторите на проекта изтъкват, че се опитват да отговорят на изказвани от Сметната палата през годините препоръки в областта на управлението на бюджетния процес. Конкретни препоръки на одиторите не се цитират. На фона на това уверение Сметната палата е изпаднала от списъка с институции, които изготвят самостоятелен бюджет. Според действащия в момента закон органът има същия статут като съдебната власт и изготвя сам бюджета си, по който Министерският съвет изразява становище. В новия вариант на закона палатата - регламентирана на ниво конституция, се споменава само по линия на контролните й правомощия.

 Отпаднал е и категоричният текст, че МС няма право да извършва промени в бюджета на съдебната власт, а само изразява становище по него. От законопроекта липсва и предвидената сега възможност за уреждане на спорове при несъгласие на финансовия министър с бюджета на парламента с посредничеството на премиера.

С незнайно какви аргументи независимата съдебна власт и Народното събрание вече няма да имат право и на финансов резерв, а с такъв ще разполага само централният бюджет. В момента изискването за заделяне на резерви за непредвидени нужди е императивно, като размерът им се определя със закона за държавния бюджет. НС и съдебната власт имат право сами да решават как да изразходват тези резерви.

На фона на редовни критики за огромния брой корекции в бюджетите на институциите, извършвани с разрешение на МС и финансовия министър, тези текстове са по-подробни, но възможностите за промени така и не са ограничени като дял отвъд изискването за запазване на общите разходи. Така МС и министърът на финансите ще запазят правото си да местят пари и подменят отделни елементи от гласувания от парламента бюджет, стига с това да не надхвърлят първоначалните разходи. Формално са отразени и критиките към прилагането на програмните бюджети. Една от малкото нови мерки в тази посока е изискването за отчет на програмите на полугодието, който да се обявява на сайтовете на съответните институции.

Разширени са и текстовете, уреждащи отпускането на временни безлихвени заеми при недостиг на един или друг бюджет. Възможност за временни безлихвени заеми е предвидена за авансово финансиране на европроекти, при временно покриване на недостиг в средствата от ЕС, за покриване на временен недостиг на общините, при временни затруднения на социалноосигурителните фондове. Контролът върху отпускането на тези заеми не е подробно регламентиран в закона и затова ще трябва да се чакат съответните разпоредби на финансовия министър или на правителството. Запазена е и възможността за промени в други закони с преходни и заключителни разпоредби на закона за държавния бюджет, което също бе критикувано от Сметната палата заради нуждата от трайна уредба на подобни въпроси. Не е ясно дали законопроектът няма да сблъска финансовото министерство с министъра по еврофондовете Томислав Дончев, който на свой ред трябва да готви нов закон за управлението на средствата от ЕС.

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 29 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8552
GBP 2.4796 2.4887 2.3499
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив