Проблемът с безопасността на пешеходците е изключително сериозен и инцидентите с тях са чести
На 100% сигурността им може да се постигне с изграждането на подлези и надлези. Но в големия град това рядко може да се прилага.
Засега най-ефикасният начин са откритите пешеходни пътеки на едно ниво с автомобилния транспорт. Въпреки че все още сме далеч от желаното равнище, все пак се усеща някакво подобрение в отношението на шофьорите към пешеходеца. Не трябва да се забравя обаче, че и пешеходецът има ангажимент към безопасността на движението. Дори и да има право и да има предимство, той е длъжен по закон да се огледа за наближаващо превозно средство, да прецени неговата скорост и едва тогава да стъпи на пътното платно.
Дори и когато има светофар, пешеходецът трябва да се огледа. С това не казвам, че той носи вина, просто така защитава себе си. Задължението на водача е много категорично и то е, че трябва да даде път на пешеходеца. Той носи отговорността и вината, но за пешеходеца последиците са много по-сериозни. Затова, въпреки че имат предимство, с оглед на своята безопасност е добре пешеходците да се огледат. Най-опасно е, когато автомобилите се движат в две колони. Тоест единият шофьор може да не види пешеходеца. Във всички големи градове има светофари, които пропускат едновременно пешеходци и автомобили, които завиват.
Единици са случаите, в които целият автомобилен поток е спрян, за да минат пешеходците. В другите страни също е така. Даването на отделна фаза само за пешеходците води до големи задръствания, защото светофарът работи два пъти по-бавно.
В почти всички европейски държави го има и този вариант, който е при нас. По това не се отличаваме от тях, различаваме се само по манталитета. Това е нещото, към което би трябвало да се стремим и да го коментираме. Не мисля, че е решение да се осигуряват всички спирки на градския транспорт. Не може да се изградят тунели за автомобилите. Но не може да се направят вместо спирки бункери за градския транспорт. Непрекъснатото увеличение на глобите също не е решение.
Дори и 10 000 лв. да станат, инцидентите пак няма да намалеят. Защото въпросът е в контрола и в това водачите, които нарушават, да си търпят наказанията. В момента едва половината от установените нарушители си плащат глобите и си изтърпяват наказанията. Колкото и да увеличаваме паричните санкции, пак половината няма да ги изтърпяват. За мен е най-важно всеки нарушител да си изтърпи наказанието. И другото е контролът да е непрекъснат.
Хората да знаят, че след всяко нарушение ще има наказание. Най вече трябва да се използват камерите и техническите средства, защото те не се договарят с нарушителите и не питат "какво ще правим сега?”.