1400 евро заплата дават за шофьор и пак трудно се намират. Фирми назначавали хора без ден трудов стаж
Доход между 1400 и 1700 евро не стига. Или пък няма кой да го вземе.
Големи български превозвачи са изравнили заплащането с европейските транспортни фирми. А наскоро една от тях пусна обява, че търси шофьори. До нея има друга - голяма логистична фирма от Великобритания търси водачи клас С+Е със заплата между 3500 и 4000 евро и започване на работа веднага. В друга обява за Германия възнаграждението е 2000-2100 евро, за Дания - до 3500 лв. на месец.
Пълно е с обяви, че се търсят български шофьори на тирове за Холандия, Испания, Германия. А за Великобритания - и таксиджии. И в България търсенето е сериозно. Едно от предложенията в обявите е за личен шофьор на интелигентен работодател, който цени служителите си.
Могат да се изброят още десетки обявления, но кандидатите са малко.
Вчера назначих млад човек с нула стаж, дава пример Ваньо Алексиев, собственик на една от големите български транспортни фирми. "Ще го пратя в екип с опитен шофьор и да се учи”, казва той.
От сдружения на превозвачите казват, че не достигат към 2000 шофьори
Пресмятат, че извън държавата работят над 6000. Около 3000 от тях са регистрирали свои фирми и превозват стоки между страните в ЕС.
Има доста в Испания, а в Швеция са 1000-1200 шофьори със собствени фирми, казва Красимир Лалов от едно от сдруженията на превозвачите. Има българи с транспортни фирми и в Белгия, Холандия, Германия. "Никой не може да ти забрани - правиш си фирма и започваш да работиш”, казва той.
Други 3000 шофьори работят или за нашите превозвачи с фирми в европейски градове, или към немски, британски, холандски, испански транспортни или спедиторски компании.
Либерализацията на транспорта в Европа е причината за недостига на шофьори у нас. И причината доходите им и в България да подгонят европейските. 1400 евро е доходът на шофьор, който вози стоки между България и страни в ЕС, а 1700 евро е за водач, който прави курсове между Испания и Великобритания, Германия и Италия, обяснява голям български превозвач.
Няколко големи наши фирми имат представителства в Лондон, Париж, Барселона, за да могат да си управляват камионите.
На въпрос защо е тази разлика в заплащането, от бранша отговарят, че едно е да отсъстваш от България за 12 дни, друго е 3 месеца да караш камиона между европейски градове.
По-малки фирми със седалище в България пък се прикачат към големи спедиторски и возят техните пратки из цяла Европа.
Шофьорите им или спят в камионите да пестят от командировъчни, или фирмата е наела квартира, за да отсядат там.
Българските шофьори имат имидж в Европа още от времето на СОМАТ. Навън са дисциплинирани, точни и предпочитани, казва шефът на автомобилната администрация Цветелин Цветанов.
Според превозвачите обаче големите спедиторски фирми търсят българските транспортни компании, защото им излиза по-евтино.
Ако на една немска фирма се плащат по 1,80-1,50 евро на км, на българските броят 0,95 евро.
Няколко превозвачи казват, че има и друга тенденция. Фирми от Европа регистрират камиони у нас. Холандска компания например открила фирма в Севлиево, гърци пък масово регистрирали фирми и вадели лицензи за международни превози в България.
Тази тенденция беше преди 2 години, казва обаче шефът на автомобилната администрация. Законът бил по-либерален, докато сега изискванията се затегнали - всеки с лиценз трябва да има гараж за всеки камион, сервиз, обслужване.
Проверяват го всяка година за финансова стабилност и още куп изисквания. Цветанов потвърди, че е имало бум на вадене на лицензи от гърци със седалище в Благоевград, но вълната е отминала. На някои отнехме лицензите, казва той.