До петък билетите за всички линии на микробусите в София стават 1,50 лв.
Фирмите за маршрутки в столицата са назначили отговорници, които да следят дали шофьорите им спазват правилата за движение по пътищата и издават ли билети на пътниците. Това съобщи председателят на
сдружението на превозвачите Витан Андреев пред "Монитор" вчера.
Поне по един инспектор се грижи за всяка от 49-те маршрутни линии постоянно. Контрольорите се качват в микробусите-таксита като пътници, за да изненадват водачите и да ги хващат, ако са извършили
нарушение. За да останат непознати за шофьорите и да има ефективен контрол, можело инспекторите да се въртят по различните линии на ротационен принцип.
Отговорници е имало и преди, но бяха по-малко и следяха само дали колите са излезли от гаражите и спазва ли се графикът. За да се повиши контролът се разшириха задълженията им, добави шефът на
сдружението.
Тайните инспектори трябва да проверяват и дали се пренебрегват изискванията за превоз на максимум 7 правостоящи пътници в маршрутките. Те дебнат и дали шофьорите са любезни с пътниците, както и
нарушават ли забраната за разговори по телефона, пушене, висока музика и неугледен външен вид на водача. Всяка вечер отговорниците представят на шефовете си докладна с отчетените нарушения, а
неизрядните водачи се наказват.
Фирмите са завишили санкциите срещу водачите-кръшкачи. За пушене в микробуса, например, шофьорите вече отнасят глоба от 50 лв., вместо досегашните 10 лв. При груби нарушения или три жалби от
граждани обаче се стига и до уволнения, категоричен е Витан Андреев. Според него един от най-трудно решимите проблеми е спазването на допустимия брой пътници в маршрутките. Максималният брой е 16
души. В момента, в който в колата има 15 човека и шофьорът спре, на вратата се нареждат четирима пътници. Водачът не може избирателно да посочи само един от тях, за да спази изискването, защото ще
се предизвика скандал, обясни Андреев. Според него тук трябва да се намеси и съвестта на гражданите, които, качвайки се в колата, стават причина за претоварването й.
Като друга мярка за повишаване на безопасността на пътя от страна на маршрутките сдружението, в което влизат всички фирми, създава и общ информационен център с данни за шофьорите, така че изгонен
от един превозвач служител да не бъде назначаван от друг. Фирмите ще поискат и съдействие от КАТ чрез информация за нарушения от шофьорите им.
Както "Монитор" съобщи вчера, от събота маршрутки № 5, 8, 19, 21, 24, 25, 30, 33 и 35 возят срещу 1,50 лв., вместо досегашното левче. От вчера по-скъпо возят и колите с № 2, 3, 4, 5, 6, 9, 16, 28,
39. До края на седмицата цените ще се вдигнат и по останалите линии, обясни Андреев.