Слагат край на далаверата с коли на румънци
Само преди месец камерата снимаше към 40-50 коли в нарушение на час. Сега нарушителите са под 20." Това каза пред "Труд" столичен полицай, който дежури на пътя с мобилно устройство, монтирано в
патрулката му.
Спадът стига до 3 пъти и причината за него не е, че българските шофьори изведнъж са станали по-дисциплинирани. Просто всеки, който се интересува, вече може да разгледа в интернет къде дежурят
колите с камери - най-опасното оръжие на КАТ.
На 24 юни вицепремиерът и вътрешен министър Цветлин Йовчев заповяда на "Пътна полиция" да публикува в интернет местата, на които снимат и стационарни, и мобилни системи за засичане на
скоростта.
Даден бе краен срок за изпълнение от 2 месеца - до 24 август. Дотогава списъците трябва да бъдат публикувани в сайтовете на всяка от Областните дирекции на МВР в страната.
Графикът се спазва
В София, където работят 7 мобилни и 3 стационарни камери, списъкът се появи още на следващия ден на адрес www.kat.mvr.bg.
Проверка на "Труд" установи, че обявените дати и места се спазват, а единственият недостатък е, че не са посочени точните часове, тъй като на някои от патрулите с камери е наредено да следят на
няколко места в рамките на работния ден.
Затова вече има групи във фейсбук, които си съобщават в колко часа и на кое място са видели снимаща патрулка. Местонахожденията на снимащите коли се съобщава и по музикални радиостанции.
Специфичното на мобилните камери е, че те запечатват изображението и номера не само на колата, която превишава разрешената скорост, както е при стационарните. С мобилните камери може да се снима
автомобил, който преминава на червен светофар, не дава предимство на пешеходна пътека, навлиза в забранена улица или паркира на забранено място.
През миналата година катаджиите в страната имаха само 51 мобилни камери, с които заснеха към 280 000 нарушения. От началото на 2013 г. бяха пуснати още 83 и сега общият им брой е 134.
Снабдени бяха полицейските екипи в Кюстендилско, Пернишко, Плевенско и др. Регион като Видинския получи огромна пратка малко преди откриването на Дунав мост 2. Там в момента работят 31 мобилни
камери, които дебнат по две пътни отсечки от 50-60 км по двата пътя към Видин - през сeло Ружинци и през село Тополовец.
Идеята на камерите в патрулките е да стоят на места, на които масово се кара с превишена скорост и стават много тежки катастрофи. Преди отварянето на цялата магистрала "Тракия" такива участъци
имаше около Нова Загора и Карнобат и те бяха под постоянно наблюдение с патрулки. С публичното оповестяване на местата МВР всъщност цели не толкова да предупреди шофьорите, колкото да предотврати
нови кървави инциденти.
Опитните водачи съветват, ако тръгвате на дълъг път, да направите справка в сайтовете на дирекциите на МВР по областите, през които минавате. В повечето вече има публикувани списъци с мобилните
камери.
Предлагат двойни евроглоби за висока скорост
Глобите за превишения на скоростта, заснети с камери, да скочат толкова, че най-ниската да стане 100 лева. Това предвижда проектът за промяна на Закона за движение по пътищата.
Мярката трябва да се приеме до 7 ноември тази година, когато влиза в сила евродиректива за обмен на информация между страните от ЕС за наказания на шофьори и регистрация на автомобили. В документа
изрично се сочи, че пътните служби могат да извършват трансфер на глоби за суми над 50 евро. Така - независимо че българите са с най-ниски доходи в ЕС, глобите у нас ще се доближат до минималните
стойности в развитите страни.
След промените в закона и след бъдещото свързване на катаджийските данни в цяла Европа започва масово глобяване за нарушения, заснети по пътищата на която и да е страна от ЕС. Например българин -
собственик или ползвател на наш автомобил, сниман с превишена скорост в Холандия, ще получи "честитка" по пощата на постоянния си адрес в България. В нея е указано, че трябва да внесе по банкова
сметка глобата от Х евро, определена съгласно закона в Холандия. До 60 дни уличеният има срок да посочи друг нарушител. Ако не го направи и не плати, вземането се прехвърля на НАП в България и
когато сумата бъде събрана, остава в нашия държавен бюджет. Същото ще се случва и с холандски гражданин, чиято кола е снимана в нарушение от камерите в България.
Депутатите, които трябва да гласуват тези текстове (виж таблицата), могат като компромис да не повишават останалите глоби, които така или иначе надхвърлят 100 лв. В такъв случай обаче предложението
е сумата по наказанието да се плаща, независимо дали ще бъде обжалвана пред съда. В случай че глобата бъде отменена или потвърдена, разходите по делото да се плащат от губещата страна - или КАТ,
или наказания гражданин.
Слагат край на далаверата с коли на румънци
Собственик, който продаде автомобила си, в едномесечен срок трябва да се яви в Областната служба на КАТ по постоянен адрес. Там той трябва да върне номерата на колата и талоните му за собственост
да бъдат перфорирани. Това е една от поправките в Закона за движение по пътищата, предложени за обсъждане тази седмица на сайта на МВР. След дерегистрацията в "Пътна полиция" собственикът трябва да
се яви и в общинската данъчна служба, където да отпишат колата му от данък.
Новият собственик също има срок от месец, започващ от деня на договора за покупко-продажба, в който да отиде в КАТ и общината и да обяви покупката си. Ако постоянният му адрес е в Кърджали и е
купил колата в София, ще трябва да си извади нови номера с кърджалийска регистрация. Ако желае да остане в София, трябва да смени постоянния си адрес, след което номерата на колата може да останат
същите, а само да се извадят талони на новия собственик.
Разпоредбата важи независимо дали автомобилът е продаден на българин или на чужденец. Тя цели да ограничи масовата регистрация на коли, чиито собственици са румънци, на името на българи в
пограничните области Русе, Силистра, Добрич и Видин. Хиляди граждани на северната ни съседка се възползват от по-ниските такси и данъци у нас, както и от анонимността, която им осигуряват
българските табели, когато вършат нарушения.
Както писа "Труд", проектът предвижда и създаването на нова правна фигура - ползвател на автомобил. Това е гражданин, който има договор със собственик - физическо лице или фирма, да кара автомобил.
Той също има 1 месец, за да се регистрира в КАТ като ползвател.
Когато у нас се развият електронните услуги, всичко това ще може да се прави по електронен път, успокояват от КАТ.
Обявяват електронни фишове в интернет
Електронните фишове на граждани, които не са открити на постоянния им адрес, ще бъдат обявявани в интернет и това ще се смята за уведомяване, предвижда друга поправка в закона. Глобата ще се счита
за влязло в сила наказателно постановление и ако не бъде платена, ще бъде събирана принудително от НАП. Но юристи виждат в нея противоречие с действащите норми за призоваване съгласно
Административнопроцесуалния кодекс (АПК). "Трябва да се създаде и запише в АПК цяла нова дефиниция за "призоваване чрез електронната мрежа", за което едва ли депутатите от 42-рото НС ще намерят
сили и време", коментираха запознати.
Четири акции в една в петък
Ченгетата от КАТ и "Магистрална полиция" в цялата страната са изкарани по пътища и улици в четири акции от петък до неделя.
Още миналата седмица стартира операция "Алкохол", при която униформени с дрегери и наркотестове проверяват шофьорите край нощните заведения в София, Пловдив и в курортите по морето.
От понеделник стартира и проверка на автобуси и камиони, разпоредена от ТИСПОЛ (Европейската организация на контролните пътни служби) във всички страни от ЕС.
С колегите си от автомобилната инспекция катаджиите имат срок до 5 август да проверяват фирми и шофьори за таксиметров превоз. Четвъртата акция се провежда в петък и неделя по входовете и изходите
на София, Варна, Бургас и други градове. Ченгетата проверяват по метода "широкообхватен контрол", при който спират по 10-15 коли едновременно.