30 Ноември 2024, 00:50 Днес (0) | Вчера (2)

Чужденци масово пазаруват наша козметика в интернет

26 Февруари 2015 09:11 в. Новинар по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 26 февруари 2015, 09:14

Все повече чужденци пазаруват през българските онлайн магазини.

Това е интересна тенденция, а още по-интересното е и това, че чужденците избират все по-различни стоки - от учебници до българска козметика. Това разказа за "Новинар" Диана Георгиева, която работи в един от онлайн магазините.

По думите й предпочитанията на клиентите в интернет платформите зависят от това какво предлага даденият сайт. "Ние продаваме огромно разнообразие от продукти в различни категории, но определено

книгите са най-продаваният артикул

Освен това пазаруването много зависи и от това в кой период на годината се прави, тъй като има тенденции", обяснява Георгиева. По думите й голяма част от пазара на виртуалните клиенти се определяла според празниците и сезоните. Така през лятото се набляга на козметиката за слънце, басейните, градинските артикули като косачки, саксии, пясъчници и др.

Със старта на учебната година пък съвсем нормално се засилва значително и търсенето на учебници, учебни помагала, раници и всякакви други ученически принадлежности, които вървят неизбежно ръка за ръка с обучителния процес. "Така е и с всеки друг празник или значима дата в календара", разказа служителката.

Тя обясни, че плашливостта и страхът на хората да прибегнат до онлайн пазара и с няколко клика да напазаруват необходимото са значително по-малки и клиентите вече се доверявали на интернет магазините. Чужденците също нямали притеснения да пълнят кошниците си през българските платформи, но специално при тях начинът на плащане, който е през PAYPAL, им осигурявал допълнителна защита.
По повод оплакванията и негодуванието на клиентите от дадена стока Диана разказа, че те са в повечето случаи относно датите на доставка. "Хората винаги искат, ако може още на секундата да си получат поръчката, но това е невъзможно.

Все пак всичко е свързано с изпращане, път и други тънкости, които няма как мигновено да задоволят желанието на клиентите", допълни служителката и коментира, че заплахи от недоволни "посетители" не липсвали, но все пак рядко се случвали. По думите й най-често хората се жалвали заради това, че стоката, която са си поръчали, не е това, което са получили.

Основният проблем по този повод бил, че в повечето случаи хората не четат какво си купуват. Именно това докарвало своеобразни главоболия и затруднения както на потребителите, така и на служителите от онлайн магазините. "Онлайн магазините не се различават по нищо от пазаруването в нормален магазин. Единствената разлика е, че не ти се налага да излизаш от вкъщи.

И при нас го има личния контакт и личното отношение. И нашите момичета в колцентъра са готови да направят всичко, за да е доволен клиентът, с единствената разлика, че не те карат да купиш нещо, което не желаеш", каза Диана.

По този повод от Комисията за защита на потребителите (КЗП) неведнъж са алармирали, че поне 10 на сто от сигналите при тях са свързани с оплаквания на граждани, че търговците ги подлъгват да закупят стоки или да сключат договори за различни услуги, като устно им дават обещания или поемат ангажименти, които впоследствие не изпълняват.

От КЗП обясниха, че понякога търговците прибягват до манипулации за привличане на клиенти именно като предоставят устно заблуждаваща или невярна информация, както от задължителните по закон реквизити, така и допълнителна, която дават под формата на свой ангажимент – т. нар. по-добри условия. Тъкмо това може да доведе до сключване на сделки, които не са изгодни за потребителите и са реализирани в условията на прилагане на нелоялна търговска практика, което обаче трябва да бъде доказано.
Експертите на КЗП съветват потребителите да предпочитат търговците, които им предоставят съществената информация за предлаганите стоки и услуги, както и всеки друг допълнителен ангажимент, но в писмен вид. Това може да става чрез етикети, каталози, рекламни брошури, флаери или пък на сайта на фирмата, на табло в търговската зала, на касовата бележка или гаранционната карта и др.
Когато подписват договор, потребителите трябва да бъдат още по-внимателни.

В никакъв случай да не поставят подписа си, преди да го прочетат обстойно заедно с общите условия към него. Ако имат затруднение в разбирането на терминологията, непременно да се консултират с експерти в съответната област. Това се отнася най-вече за договорите за услуги в сфери, които изискват специфични познания (като банковите например), или такива, които са нови и неразбираеми за определена група потребители (като мобилните за хора от третата възраст). Подписаният договор обвързва с дългосрочни задължения и може да бъде развален единствено в съда, и то при условие че той отсъди, че правото е на страната на потребителя.

От комисията допълниха за "Новинар", че при онлайн пазаруванията потребителите се жалват най-вече за административни нарушения. "В общи линии проблемите им са, че доставките не се получават в посочения срок или че това, което са поръчали, не отговаря на това, което са получили. Но сигнали за измами в онлайн магазините не сме получавали", категорични бяха от КЗП.

Междувременно съвсем наскоро от "Активни потребители" алармираха за фалшив сайт за колективно пазаруване, който е функционирал за известно време и е успял да ужили не един и двама клиенти. Сайтът бил познат като grouponi.bg и предлагал стоки и услуги с атрактивни цени като компютри, таблети или телефони. Стоките били предлагани чрез сайта от фирми фантоми.

"Това е най-голямата измама досега. Около 10 октомври миналата година се беше появил. Тъй като условията да си регистрираш онлайн магазин не са никак трудни, така и тази фиктивна фирма си създала онлайн магазин", разказа за "Новинар" изпълнителният директор на "Активни потребители" Богомил Николов. По думите му grouponi.bg активно функционирал на пазара в рамките на 1 месец. През това време десетки, стотици, а може би и хиляди хора се възползвали от атрактивните оферти.

Примамката била наистина доста привлекателна, защото "магазинът" предлагал на хората например смартфон за скромните 139 лева или пък таблет за около 200 лева. Изведнъж обаче, след не повече от 30 дни, сайтът мистериозно се изпарил и нямало нищо активно - нито телефони, нито имейли. Изведнъж започнали да валят жалби срещу "фирмата".

"Хората от страната започнаха да ни се оплакват, че в полицията не получават или не приемат жалбите им и униформените ги съветвали да се обърнат към КЗП. Причината е, че когато един човек подаде жалба, то в такъв етап не е належаща за разглеждане. Ако тя бъде колективна обаче, тогава нещата се променят. Проблемът е, че никой не знае колко е общият брой на ужилените. Те могат да са хиляди, но могат и да са 50", обясни Николов и допълни, че според него е много лесно да се разкрият извършителите, както стана преди три години, когато през сайт за колективни пазарувания бяха пуснати примамливи оферти за посещаване на атрактивни дестинации на ниски цени. "Тогава ужилени бяха над 200 души.

Да, в случая беше по-лесно, защото офертите минаваха през колективния сайт, който много помогна в разследването, сега обаче фирмата си е била самостоятелна, но също може да се стигне до извършителите. В крайна сметка винаги се стига до банковата сметка.

Все пак хората са плащали някъде и схемата може да бъде разбита. Така бяха хванали двама от измамниците в предишния голям удар чак в Лондон", казва изпълнителният директор. В допълнение той посочи, че по случая вече трябва да работи прокуратурата.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 29 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8552
GBP 2.4796 2.4887 2.3499
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив