Има съмнения за картел между веригите
Щандове само за български стоки да се разкрият в големите хипермаркети, предложи вчера зам.-председателят на икономическата комисия в парламента Румен Гечев. Това е една от мерките за защита на
родното производство, които се дискутират при подготовката на антимонополните закони. Пакетът със законодателни изменение ще бъде внесен в Народното събрание още през февруари, научи "Монитор”.
Решение на проблемите между търговските вериги и производителите ще се търси с промени в Закона за защита на конкуренцията, уточни проф. Гечев. В момента при вицепремиера Даниела Бобева се
провеждат срещи между заинтересованите страни. Най-малкото, което очакват родните доставчици, е да бъдат третирани като чуждестранните, защото сега те получават по-малка търговска отстъпка, освен
това времето за плащане при тях е по-дълго, каза депутатът от Коалиция за България. Според него при чуждите доставчици често се случва веригите първо да плащат, а след това да получават стоката.
Обмисля се поставянето на максимален срок, в който да се прави плащането, така че родните фирми да не бъдат в неизгодна позиция. Обсъжда се разплащането да става в 30-дневен срок, споделиха
запознати с готвените промени. Ще бъдат взети мерки българските компании да не бъдат принуждавани да връщат на веригите част от нищожната си печалба обратно под формата на такси и заплащане на
реклами.
За отделни щандове за свежи продукти в магазините се обяви и земеделският министър Димитър Греков. По този начин родните производители ще имат шанс да пласират продукцията си, защото стока,
доставена от хиляди километри, трудно ще отговори на критериите за прясна продукция.
Голяма част от чуждите хипермаркети не плащат данък печалба на държавата. Затова са предвидени и засилени проверки по веригите, уточни още Румен Гечев. Чуждите инвеститори са добре дошли у нас,
стига да внасят пари в хазната, каза той. Според него обаче българските доставчици трябва да бъдат по-добре организирани и да се създадат условия за доброволното им пазарно коопериране. Един
от най-големите проблеми е, че търговските вериги трудно могат да водят разговори със стотиците доставчици на хранителни стоки. Не е тайна, че трудно се предлага необходимото количество стока. Това
е основният проблем и на българския износ.
Има съмнения за картел между търговските вериги, но това трудно може да се докаже, защото липсват доказателства за този проблем, каза още Румен Гечев. Според него обаче ситуацията при
хипермаркетите силно наподобява тази при банките, където условията и нивата на лихвите са почти еднакви.
С 10 на сто са намалели заетите в хранителната индустрия през последните четири години, съобщи Славчо Петров, председател на Независимия синдикат на работниците от хранителната индустрия. Една от
причините за това е свитото потребление на родни стоки. Нашите фирми не могат да се отказват от поставените им условия, защото силно зависят от търговията в хипермаркетите. Ще трябва да се разделя
с 30 на сто от оборота си, ако се откажа само от една голяма търговска верига, въпреки че печалбата ми е малко над нулата, сподели собственик на предприятие от хранителната индустрия. Друг проблем
на производителите ни са т.нар. "бели стоки” във веригите. Те се захващат да ги произвеждат въпреки липсата на каквито и да било приходи, защото по този начин успяват да натоварят мощностите си и
разпределят разходите върху по-голям обем.
Пържолите и карантията най-търсени в БГ супера
"По празниците българинът традиционно най-много обича да си похапва свинско месо, защото е най-евтино. Най-търсените артикули тази година бяха пържолите и карантиите – дробчета, бъбреци,
шкембета... Някои от хората ги купуваха за директна консумация, а други, за да си напълнят кървавицата с тях, тъй като по селата вече все по-малко хора си отглеждат домашни прасета. Заради
по-високата му цена телешкото месо засега все още не е особено предпочитано от клиентите”, обяснява Цанко Цанев, собственик на първия хипермаркет за български стоки в Горна Оряховица. Магазинът
отвори врати в средата на декември миналата година и според собственика му преди и по време на празниците през него са минали хиляди клиенти. Освен заради традиционно големия интерес като за нов
търговски обект хората идват в сградата на бившите градски хали и защото предлаганите тук продукти са със 100% гарантиран български произход, с високо качество и ниски цени. Търговецът признава, че
след празниците има известен спад в броя на клиентите и оборота, но отчита това като нещо нормално. "Хората са поизпразнили кесиите за Коледа и Нова година, така че е нормално сега временно малко
да поограничат покупките си”, обяснява той.
Преобладаващата част от месните продукти в магазина за български стоки идват от личните животновъдни стопанства на Цанев, който е най-големият земеделски производител в Централна Северна България.
Угоените телета, прасета и пилета от стопанствата му се колят в известна колбасарска фирма и след това се разфасоват в модерна транжорна в хипермаркета, а по желание на клиента това може да става и
пред очите му и той сам да си избере най-вкусната мръвка за трапезата. Магазинът е предпочитан и заради промоциите. Така например при купуване на прясно месо клиентът получава безплатно литър
сурово мляко.
Магазините в Сандански пускат кепенците
Магазини и щандове за дрехи и обувки на централната търговска улица "Македония" в Сандански спускат кепенци като домино. Само за няколко дни след Нова година на поне 20 витрини се появиха надписи
"Дава се под наем". Фалитите ще продължат в следващите седмици прогресивно, казват засегнати търговци. Основната причина за срива в търговията е рязкото намаляване на гръцките туристи и купувачи.
"Допреди 1 година гърците идваха с колони автобуси поне веднъж в седмицата. Цяла Северна Гърция се обличаше с дрехи и обувки от нашите магазини - жалва се фалирал търговец. - Но кризата наистина ги
засегна и сега много рядко може да чуеш гръцка реч в Сандански. Наемите са ни непосилни и затова спускаме кепенците", допълни разстроеният търговец.
Същото е положението и в ГУМ, която огромна сграда е отдавна преотдадена под наем на търговци. На всеки втори щанд вече се мъдри табелка "Дава се под наем". До края на януари фалитите ще се
увеличат многократно, защото се знае, че в началото на всяка година търговията на дрехи и обувки си почива. Много търговци вече разпродават стоката си на безценица, за да си върнат поне нещо от
вложените пари.