Румънският частен жп превозвач TFG има интерес към крайградски маршрути в районите на София, Пловдив и Плевен
Румънският частен жп превозвач TFG (Транс Феровиар Груп) планира да пусне свои пътнически влакове в България, научи "Труд". Това би го превърнало в първия конкурент на БДЖ при пътническите превози.
И в момента у нас има няколко частни жп компании, но те возят само товари.
Дружеството до месец ще внесе документи в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за да бъде признат европейския
му лиценз както в областта на пътническите, така и на товарните превози.
"Транс Феровиар Груп" е по-малка компания в сравнение с "Груп Феровиар Ромън", която е собственик на Българската железопътна компания и сега кандидатства да купи едновременно "БДЖ-Товарни превози"
и товарното поделение на държавната жп компания в северната ни съседка.
Централата на TFG е в Клуж и компанията търси варианти да разшири бизнеса си извън Румъния и Унгария, където развива дейност в момента.
"Транс Феровиар Груп" планира да докара като начало в България 6 нови мотриси, сглобени отвъд Дунава по лиценз на "Бомбардие". Интересът на компанията е насочен предимно към пускането на
крайградски влакчета по маршрути, по които пътуват много работници и ученици. Най-вероятно става дума за жп дестинации в районите на София, Пловдив и Плевен.
От жп агенцията уточниха пред "Труд", че за стартиране на дейност на нов жп превозвач у нас е достатъчно да се подадат документи за лиценз, да се извади сертификат за безопасност и да се подпише
договор с Националната компания "Железопътна инфраструктура" за свободните часови пояси, в които да се движат влаковете. След съкращаването на една трета от влаковете на БДЖ през последните години
има достатъчно свободни лотове дори и в най-натоварените часови пояси по всички дестинации.
Таксата за издаване на жп лиценз в България е една от най-ниските в Европа - само 30 000 лева.
TFG има интерес и към развитието на интермодални превози на територията на България, което на практика би било реално разширяване на жп сектора у нас и навлизането на допълнителен трафик, а не
преразпределение на съществуващите клиенти. Това би трябвало да донесе на държавата допълнителни приходи от инфраструктурни такси за ползване на релсите.