Пътят минава през повишаване на застрахователната грамотност и платежоспособно потребителско търсене
Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на УС на ЗК „Уника“
Господин Генчев, как се развива българското застраховане след демократичните промени, сравнено с останалите страни от бившия източен блок?
След падането на Желязната завеса страните от бившия Източен блок поеха с различно темпо и различна решимост по своите икономически и социални пътища на развитие. Сравнително бързо и ясно се
откроиха и различните групи страни според напредъка и развитието си – Централно-Европейски, Югоизточно-Европейски, бившия Съветски Съюз. Това относително разделение важи напълно и за
застрахователния пазар. Ясно е към коя група принадлежи България. Не сме сред отличниците. Но затова пък имаме ясни примери, които трасират пътя ни напред.
Кои застрахователни направления, според Вас, са приоритетни за развитие у нас?
Със сигурност има какво да се желае по отношение на всички линии бизнес. Всяка си има своите специфики и предизвикателства. Пътят еднозначно минава през повишаване на застрахователната грамотност,
подкрепена от платежоспособно потребителско търсене. По отношение на първото значителна роля има самата индустрия, в частност професионализацията на агентското и брокерското посредничество. А
второто е до голяма степен обусловено от макроикономическите параметри.
В развитите европейски страни животозастраховането изпреварва като резултат автомобилното застраховане. Кога смятате, че това съотношение ще стане валидно и за България?
В днешно време и животът, и колите се движат все по-бързо. Но все пак в рамките на един живот човек може да има много коли, докато обратното няма как да се случи. Така че може би когато започнем да
си даваме ясно сметка за това, животът ще изпревари колата.