От фонда предлагат невалидност на автомобилните табели след изтичане срока за промяна регистрацията на МПС
Разговор с Борислав Михайлов, Председател на УС и Изпълнителен директор на Гаранционния фонд (ГФ)
Господин Михайлов, Гаранционният фонд, който Вие управлявате, е важна част в системата на най-масовата застраховка у нас – „Гражданска отговорност“. Какво е финансовото състояние на фонда
към настоящия момент?
Гаранционният фонд е в добро финансово състояние. Към настоящия момент финансовият му капацитет е над 120 милиона лева. Имаме и много добър презастрахователен договор с водещ презастраховател Swiss
Re, а застрахователен брокер ни е Aon Benfield.
В публичното пространство постоянно се коментират различни слабости и пропуски на законодателната ни система, свързани със задължителната автомобилна застраховка. Какви препоръки бихте дали
от ГФ за законодателни промени?
Имаме много предложения за промяна в законодателството. Хубавото е, че има разбиране от страна на Комисия за финансов надзор (КФН) и в момента се правят проекти за изменения на Кодекса за
застраховане (КЗ), както и на Закона за движението по пътищата (ЗДП). Проектите са в работната група, в която участват представители на КФН, МВР, ГФ, Национално бюро на българските автомобилни
застрахователи (НББАЗ) и Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Целта на въпросната работна група е да изготви конкретни законодателни проектопромени, които да доведат до увеличаване
обхвата на задължителната застраховка „Гражданската отговорност” на автомобилистите. Сега предстои окончателно съгласуване на текстовете и евентуално им предлагане за гласуване в Народното
събрание.
Кои са най-спешните промени, според ГФ?
Трябва да се промени Законът за движение по пътищата от гледна точка на регистрацията на МПС в частта за сроковете за валидизацията на регистрационния номер. Това има пряко отношение към
отговорността на Гаранционния фонд на съответната страна. Тук визираме най-вече т.нар. „румънски“ казус, за който много се говори и писа. Повече от две трети от парите, които сме изплатили за
обезщетения в чужбина през миналата година, са свързани с румънските случаи. Не мога обаче да кажа колко са тези автомобили – има си органи, които следят за това.
Какви са конкретните ви искания?
След изтичане на съответния срок за промяна на регистрацията автомобилният номер да се обявява за невалиден. Тогава за онзи, който няма застраховка на автомобила, но участва в произшествие, ще носи
отговорност съответният Гаранционен фонд в страната, където е настъпило събитието.
Докато в България имаме ниски цени на регистрация на автомобили, на такси, на годишни технически прегледи и най-вече на застраховката „Гражданска отговорност“, ще е така.
Освен Румъния, кои други страни са по-масовите случаи?
Италия, Гърция, Германия, дори Швеция.
Какви други искания за промени в законодателството имате?
Друга промяна, която искаме да се случи, е свързана с разсроченото плащане на застраховката. Ние държим плащането на полицата да бъде еднократно.
Но много хора ползват автомобилите си само няколко месеца през година.
За тях трябва да има предлагане на т.н. сезонни застраховки, които да важат за няколко месеца. Такава практика има и в други страни. За всички останали, според нас, е най-добре да се въведе
еднократно плащане на годишната премия. За тези наши предложения също трябват да се предприемат съответните стъпки за промени в законодателството.
Масово компаниите у нас предлагат застраховката „Гражданска отговорност“ на една по-ниска цена, а ако собственикът на автомобила иска да пътува в чужбина, за което е необходимо издаване на
сертификат „зелена карта“, се изисква допълнително заплащане. Какъв е Вашия коментар по този въпрос?
Това е политика на самите компании и ние не можем да го коментираме. Всяка редовна сключена застраховка „Гражданска отговорност“ за България важи и за ЕС.
В чужбина сертификатът се изисква за страни, които не са член на ЕС, или защото не всички полици са написани на английски език и проверяващите не разбират написаното.
Тоест, това, че нямаш сертификат "зелена карта", не означава, че полицата ти е невалидна за ЕС, така ли?
Да.
Какъв е размерът на обезщетенията, които ГФ изплати през 2012 година?
През миналата година са изплатени обезщетения в размер на 17,183 млн. лева. От тях 7,724 млн. лева са възстановени суми за изплатени от компенсационен орган на държави членки.
Какъв е процентът удовлетворени от общите претенции?
Само заведените претенции през 2012 г. са 1929 бр. В това число заведени по имуществени щети са 1581 бр.. От тях изплатени са 830 бр. за 3091787 лв, висящи са 370, а отказани са 379.
Претенции за неимуществени щети са 333 за цялата година. От тях изплатени 101 бр. за 4991249 лв., 141 са висящи и отказани са 91.
Цитираните от Вас цифри показват, че за заведени и изплатени през миналата година щети средният размер, който сте изплатили за неимуществени щети, е над 49000 лв., а за имуществени щети е
3725 лева.
Такива са данните.
Какъв е ефектът от общата информационна система, която въведохте преди няколко години?
Работи се много по-добре, по-бързо, във всеки един момент имаме информация дали дадено МПС има застраховка. Освен това обхватът на застраховката се повиши.
Колко е обхватът на задължителната застраховка в момента?
В момента е най-високият от доста време насам –84,09%.
Какъв е ефектът от изпращаните от ГФ писма на собствениците на автомобили, които нямат задължителната „Гражданска отговорност“на автомобилистите?
Писма пишем веднъж годишно, защото подготовката по тяхното пращане отнема около 2-3 месеца. За да се пратят писмата, се изваждат собствениците на МПС с точните адреси и имена. Данните към нас се
дават от застрахователните компании.
За миналата година колко писма изпратихте и какъв е реалният ефект от това?
Изпратените от нас писма бяха 335180 бр. Вследствие на това за около 40 000 собственици постъпи информация от застрахователните компании, че вече имат действаща задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите. Тоест имаме над 12% успеваемост. За останалите собственици предоставяме информацията на полицията. Тя от своя страна проверява собствениците на автомобили дали са
застраховани. Това обаче може да стане само ако автомобила бъде засечен в движение. Проверки не се извършват по дворове и гаражи. Като цяло мярката с писмата е много добра, но винаги може и
по-добре.
Тук бих искал да отбележа, че ако успеем да увеличим обхвата на застраховката и пресечем практики като т.н. румънски казус, то може да предложим намаляване на вноската, която застрахованите лица
внасят към ГФ.