Над 17 на сто настояват и пътниците на задните седалки да се обезопасят
Очевидно старата мисъл, че ако искаш да научиш някого на нещо, трябва да му бръкнеш в джоба, работи и то успешно. Почти 85% от шофьорите, които се движат по българските пътища, както и техните
спътници, се научиха да слагат предпазните автомобилни колани – това сочат резултатите от анкета на ИНСМАРКЕТ.
На въпрос дали поставят предпазния колан в автомобила, 41,2% отговарят, че го правят за сигурност.
25,4% от анкетираните отговарят, че задължително ползват предпазното средство, понеже законът го изисква.
17,2% не само че ползват предпазен колан, но дори карат спътниците на задните седалки също да се обезопасят.
Макар и избрали шеговития отговор „Поставям го, нали съм си го купил“, 0,9 на сто също поставят коланите.
12,3 на сто от анкетираните обаче все още не са изрядни.
5,6% от тях смятат, че коланът не е необходим при градско шофиране – един широкоразпространен доскоро мит, опровергаван постоянно, за жалост, с инциденти, а често и с ПТП-та с трагични
последици.
Други 6,7% не слагат колан, понеже им създава неудобства. Склонни сме да мислим, че това е по-скоро психологически момент, отколкото действителен недостатък при управлението на автомобила.
3,1 на сто нямат автомобил и, логично, въпросът не ги засяга.
Припомняме, според Закона за движението по пътищата (чл. 137а) „Водачите и пътниците в моторни превозни средства ... когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните
превозни средства са оборудвани“. Същото важи и за пътниците: „Пътниците в моторни превозни средства ... когато са в движение, използват системи за обезопасяване, с които моторните превозни
средства са оборудвани“ (чл. 137в, ЗДП).
По данни на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата към МВР коланите са най-ефективното и най-евтиното пособие за безопасност на водачите и пътниците в превозните средства.
Използването на предпазен колан може да повиши с 40-60% шанса за оцеляване след потенциално смъртоносна катастрофа. Изчисленията показват, че коланите са спасили най-малко 300 000 живота и са предотвратили повече от 9 милиона травми в високо моторизираните държави през последните 25 години.
Скорошни изследвания на Националната служба за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) сочат, че от 330 000-те живота, спасени от технологии за безопасност в САЩ (в периода 1960-2002), повече от половината са спасени благодарение на обезопасителните колани.
През последните 25 години, вследствие на повишената степен на използване на обезопасителни колани, смъртните случаи са намалели с 20% във Великобритания и Австралия, и с 25-30% в Германия.
В доста от високо моторизираните държави (Европа, САЩ, Япония) степента на използване на колани на предните седалки достига 80-90%, но съществуват и големи разлики, като в някои европейски страни тази степен е около 50-60%. По-рядко се използват коланите на задните седалки - често под 50%.
Неотдавнашно изследване на ЕС показа, че значително малцинство (20-34%) от водачите все още са съгласни с твърдението „Внимателният водач не се нуждае от колан“.
В големите държави, които тепърва се моторизират, в това число Китай, Индия и Бразилия, степента на използване на колани е много ниска, а контролът е слаб.
Повторното въвеждане през 2004 г. на правила за коланите в Коста Рика, комбинирано с просветителна кампания за коланите доведе до 58% нарастване на степента на използване на колани.
Въпросът с предпазните колани вълнува и държавните органи в Русия. Преди броени дни руското ДАИ оповести резулртаттие от проучване на общественото мнение по различни въпоси един от които и
слагането на предпазните колани.
Според резултатите, 77% от отговорилите смятат, че предпазни колани трябва да се слагат винаги, когато автомобилът е в движение. Според 15% изборът дали да щракнат пред себе си колана, или не,
зависи от пътната обстановка, а 8 на сто вярват в мита, че кратките пътувания са безопасни и затова колани не бива да се поставят.
В началото на годината Държавната Дума в Русия прие на първо четене законодателни поправки, които увеличават двукратно глобите за шофиране без колани.
У нас санкциите за неизползване на предпазен колан от водач са 50 лв. + 10 контролни точки, а при неизползване на предпазен колан от пътника - 50 лева.
Новата анкета, към която ви каним да се присъедините, е посветена на пътешествията и застраховането, и на въпроса сключвате ли туристическа застраховка.