Около 450 000 души са се присъединили към първото по рода си групово производство
Автомобилният гигант Volkswagen ще се изправи пред германски съд днес, предаде БНТ. Стотици хиляди собственици на манипулирани дизелови автомобили изискват обезщетение четири години след избухването на най-големия индустриален скандал в страната. Първото изслушване започва в 10 ч. в Брунсуик, на около 30 километра от централата на VW в северния град Волфсбург.
Около 450 000 души са се присъединили към първото по рода си групово производство, въведено от законодателите, след като през 2015 г. се разрази скандалът с измамите "Дизелгейт". Групата за правата
на потребителите VZBV, представляваща ищците, казва, че германският автомобилен производител умишлено е навредил на купувачите, като е инсталирал софтуер за управление на двигателя, който позволява
на превозните средства да замърсяват много повече на пътя, отколкото при лабораторни условия. Процесът е най-големия досега в Германия покрай "дизелгейт". Миналата седмица главният изпълнителен
директор на VW Херберт Дийс беше обвинен в пазарни манипулации поради позицията си в концерна.
В масовия съдебен процес най-важният от около 50 въпроса за съдиите е дали Volkswagen е причинил вреда, като е действал "нечестно". Клаус Мюлер от VZBV заяви, че е "убеден", че автомобилната фирма
го е сторила, докато от VW казват, че "клиентите не са претърпели вреда". "Стотици хиляди коли се използват" по пътищата без проблем, заяви адвокатът на VW Мартин де Линд ван Вайнгаарден.
Дори ако съдиите намерят доводи в полза на ищците, няма да има незабавно изплащане на обезщетение. По-скоро всеки собственик, регистриран в процеса, ще трябва да търси индивидуално правата си. VW
смята, че окончателното решение би могло да се вземе най-рано през 2023 г., ако делото бъде обжалвано пред Федералния съд. След това отделните производства могат да отнемат поне още една година на
първа инстанция. Дотогава пазарната стойност на автомобилите може да спадне до незначителен размер, което прави изкупването по-евтино за фирмата. За да избегне подобни забавяния, от VZBV казват, че
са "отворени" за извънсъдебно споразумение, но "в този случай VW ще трябва да плати значителна сума в крайна сметка", каза Мюлер.
В началото на юли съдиите отбелязаха в предварително становище, че някои собственици, изброени сред ищците, живеят в чужбина. Това може да означава, че германското законодателство не се прилага за
тях. От Volkswagen заявиха, че два процента от изброените живеят в чужбина и 10 процента са дублиращи се записи.
Заедно с груповото производство в Германия са заведени 61 000 индивидуални дела, а някои от тях вече доведоха до извънсъдебни споразумения.
От 2015 г., когато Volkswagen призна, че е манипулирал 11 милиона превозни средства по света, за да заблуди тестовете за емисии, скандалът е коствал на групата над 30 милиарда евро (33 млрд.
долара)глоби, обезщетения и съдебни разходи. По-голямата част от тази сума - 22 милиарда долара, е отишла в САЩ, докато в Германия VW досега е платил само 2,3 милиарда долара, разпределени в три
глоби.